הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

איך להתכונן לצום ט באב?

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
אודות הכתב: מערכת עיתון הצבי
תאריך: 2018-07-18 20:36:53

איך להתכונן לצום ט באב?
"איך להתכונן לצום ט באב?"

 

הכנה נכונה של הגוף לקראת צום ט' באב יכולה לתרום לניקוי רעלים נרחב. קבלו את סוגי המזון שכדאי לאכול בימים הקרובים ואלו שעדיף להימנע מהם

 

לפי הקבלה אסורה הסגפנות והעינויים, והצום נחשב לתהליך מטהר. הצום לפי היהדות מבטא פעולה שבה האדם מונע מעצמו באופן זמני לקבל תענוג מתוך בחירה אישית כדי לציין מאורע קשה וטראומטי לעם היהודי. בתרבויות רבות הצום הוא שיטה לטיפול רפואי, ואפילו מחקרים מערביים טוענים שצום יכול לסייע במניעת מחלות לב וסוכרת.

הכנה לקראת הצום

הכנה טובה של הגוף לפני צום יכולה לתרום לניקוי רעלים נרחב. אם לא מתכוננים לצום כהלכה, אנו עלולים לצבור רעלים במקום לנקות את גופינו. ההכנה לא פחות חשובה מהצום עצמו.

הנחיות לפני צום:

1. בשבוע לפני הצום חשוב לצמצם את כמות האוכל בארוחות, וכן מומלץ לאכול ממש לפי עקרונות הרמב"ם, ארוחה גדולה בבוקר, ארוחה בינונית בצהרים ולצמצם את ארוחת הערב.
מומלץ להפסיק לצרוך, או לפחות להפחית באופן משמעותי את צריכת הקפה, בשר, תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים, סיגריות. הפחתה הדרגתית במשך מספר ימים יקל ואף יצמצם את תחושות הגמילה הפיזיות, בכל מקרה עדיף לחוות את "משבר הגמילה" מקפה ומסיגריות בימים לפני הצום במקום במהלכו.
יום לפני הצום מומלץ לאכול בעיקר ארוחות קלות המורכבות בעיקר מפירות וירקות טריים ופחמימות מורכבות.
לפני הצום חשובה מאוד השתייה, שתו כליטר וחצי מים ליום.

בארוחה המפסקת:

שתייה-
לפני, בזמן ואחרי הארוחה חשוב לשתות לרוויה, כשהעדיפות הגבוהה ביותר היא למים. ניתן לכלול גם מרק כחלק מהארוחה המפסקת, שכן גם הוא עשיר בנוזלים.
אם אתם רגילים לשתות קפה או תה ביום יום, זו הארוחה שבה ניתן לכלול אותם כדי להפחית כמה שניתן כאבי ראש מהפחתת קפאין ביום הצום עצמו. יחד עם זאת, השתדלו לא להגזים בקפאין, שכן יש לו אפקט משתן קל, והוא יכול להגביר מעט תחושת צמא במהלך הצום.

הרכב הארוחההמומלץ-
כדאי לכלול ירקות חיים או מבושלים, מקור לחלבון (כמו מנה בשרית, דג או קטניות) ופחמימות מורכבות (אלא אם אתם בתזונה דלת פחמימות). דוגמאות לפחמימות מורכבות: מג'דרה, אורז מלא, קינואה, קוסקוס מלא, בטטה או דלעת.

השתדלו להפחית בממתקים וממתיקים מלאכותיים בארוחה המפסקת. אלה יגרמו לתנודות גדולות מדי באינסולין, תנודות שעלולות לגרום לרעב מוגבר ואף לחולשה לאחר כמה שעות. אם אתם חייבים משהו מתוק לקינוח, העדיפו מנת פרי או שוקולד מריר איכותי.
השתדלו להפחית כמה שניתן בצריכת המלח בארוחה המפסקת, כדי לא לגרום לצמא מאוחר יותר במהלך הצום.

אל תדחסו אוכל בארוחה, אלא אכלו בהתאם לתחושת הרעב שלכם ועד לשובע נעים. אתם תגלו שזה דווקא יקל עליכם בצום. הזכירו לעצמכם שמדובר ביממה אחת בלבד של חוסר אכילה, והגוף שלכם מספיק חזק כדי לעמוד בזה.

 

 

 

אחרי הצום

חשוב לזכור שמיד בתום הצום מומלץ לשתות שתיה ממותקת או לצרוך פחמימות פשוטות כגון תה ועוגה על מנת להחזיר נוזלים וסוכר לגוף לספק אנרגיה זמינה ולהרים את רמות הסוכר בדם, ולאחר מכן לאכול ארוחה מאוזנת וקלה. ארוחה כבדה או מהירה עלולות לגרום לתחושת כובד, אי נעימות, הקאות ובחילות. כמובן שמומלצת שתיה מרובה של מים על מנת להחזיר את הנוזלים.

כאשר מסיימים את הצום חשובה מאוד החזרה לאורח חיים בריא ותזונה בריאה בפרט - חשוב לצרוך פירות וירקות בנדיבות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים, טחינה וכד'.

חשוב ביותר לציין כי ההמלצות הינן מותאמות לאנשים בריאים. אנשים חולים או כאלו הנוטלים תרופות צריכים להתייעץ עם רופא לפני צום.

צום קל ובריא לכל הצמים!