הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

נעים להכיר: מנהל חדש לבית הספר הדמוקרטי קד"ם

מאת: בן שיף writer
אודות הכתב: בן שיף
תאריך: 2013-08-08 10:32:44

נעים להכיר: מנהל חדש לבית הספר הדמוקרטי קד"ם
"נעים להכיר: מנהל חדש לבית הספר הדמוקרטי קד"ם"

עוד מעט תתחיל שנת הלימודים וגם השנה, כמדי שנה, במהלך חופשת הקיץ, נרתמים ההורים יחד עם הילדים והצוות לשיפוץ, צביעה וחידוש פני בית הספר. אך זהו לא החידוש היחיד שעובר בית הספר בימים אלה. לאחרונה, בהליך דמוקרטי לחלוטין שכלל לא רק את צוות בית הספר ואת ההורים- אלא גם את התלמידים, נבחר מנהל חדש לבית הספר הדמוקרטי.

יובל ארנפרוינד-כהן, בן 29 במקור מיבנה, נבחר כך, זהו הרעיון המרכזי מאחוריו עובד בית הספר- בחירה חופשית. גם ילד קטן, אפילו אם לא מלאו לו 10 שנים, זוכה לקחת חלק חשוב בכל תחום אפילו אם זה לבחור מי יהיה מנהל בית הספר בו הוא לומד. "אני מקנא בתלמידים", סיפר יובל, "יש להם פה חלק פעיל ביצירת בית הספר, הם שותפים להכל".

יובל בעברו היה קצין בחיל החינוך במחווה אלון, שירת בתפקידי הדרכה ובהכשרת עולים חדשים, לאחר הצבא, טס לארה"ב שם ריכז את הפעילות באוניברסיטאות ובמכללות של קליפורניה דרך הפדרציה היהודית של סן פרנסיסקו. אחרי שנתיים בגולה, הבין יובל כי החיים שלו נמצאים בישראל והחליט לחזור. כשחזר לארץ, נרשם ללימודיו במכללה הבין תחומית וכבר בעודו סטודנט שנה א', נהיה מעורב חברתית, "ארגנו סיירת של מתנדבים ורצינו לבנות בעצמנו משהו", מספר יובל, "החלטנו לקחת את הכיוון של החינוך. התחלנו מסע שנמשך כמה שנים טובות של הכשרת מורים". לתוכנית אותו יזם יובל הוא קרא "ראשית חינוך", במסגרת התכנית, משתתפים הסטודנטים בשנת הכשרה, במקביל לשנה האחרונה ללימודיהם לתואר הראשון, שבסופה הם מקבלים תעודת הוראה מטעם סמינר הקיבוצים. בסיום ההכשרה, הסטודנטים מתחייבים לעבוד לפחות שנתיים כמורים. יובל לימד בנתניה בבית ספר נורדאו, זו הייתה השנה הכי משמעותית בחיי, הבנתי שחינוך זו השליחות של החיים שלי, התאהבתי והתחברתי לילדים. מאז, פורקה תוכנית "ראשית חינוך" אותה יזם יובל עם חבריו בגלל חוסר עניין של משרד החינוך, "4 שנים של עבודה קשה על התוכנית וביטולה יצר מצב מאוד קשה ומשבר, משם יצאה הקריאה לחינוך בלתי פורמלי". בקיץ של המחאה, לקח יובל חלק בתנועה של מורים שחרטו על דיגלם להרים את נס החינוך, 'תנועת המורים החדשה', "מורים הם המחנכים בפועל" מספר יובל, "אולם מדירים את רגליהם מקבלת ההחלטות ואת זה רצינו לשנות".

יובל התאהב ברעיון של בית ספר קד"ם, שם מבינים שלימודים זה לא עונש: "אצלנו בגיל צעיר הילד רוצה ללמוד. הרעיון של החינוך הדמוקרטי הוא חינוך של בחירה, לתת לילד להתפתח ולהאמין בו שבבסיס שלו הוא רוצה להשכיר, ללמוד ולעשות ברים. בניגוד לבית ספר רגיל שהילדים גדלים מול המסגרת- אצלנו הילדים הם המסגרת". חוקי בית הספר עוברים דרך הפרלמנט בו חברים ילדים אשר קובעים בעצמם את חוקי בית הספר, "אין אצלנו את העניין של אלימות ועבירות רכוש", ממשיך יובל, "חוקי בית הספר מכובדים על ידי הילדים כי הילדים לקחו חלק בכתיבתם. הם לומדים לכבד חוקים. הרבה יותר נחמד לחיות בסביבה לא אלימה, אוהבת, תומכת ומפרגנת. בבית הספר הדמוקרטי הילד גדל לבטא את עצמו ולהגיד מה הוא חושב וברמה האידיאלית למצוא את התחום בו הוא טוב ואותו הוא אוהב". ואכן, מהתרשמות ממבנה בית הספר ניתן לראות איך כל פינה זורקת את התלמיד לתחום אחר- חדר מוזיקה, נגריה, תיאטרון, קולנוע.. מה שהילדים רוצים- הבית ספר מלמד אותם. "עוד דבר, לילדים יש תרבות שיחה יותר טובה מלנו", ממשיך יובל, "כי מגיל 0 הם לומדים את זה, הם באמת מכבדים את האחר ולא רק אומרים זאת. הביחד בין ההורים, הצוות והילדים הוא באמה אחרת".

יובל עובד כעת על מיזם חדש: תיכון אזרחות פעילה. המיזם, שיהיה מבוסס על פיתוח פרויקטים ויזמות חברתית, ייתן לבני הנוער את הכלים, ילמד אותם למפות צרכים ולשאוף לשינוי. דרך פרויקט זה, יפעלו התלמידים לקידום פרויקטים חברתיים וגם לאקטיביזם, "אני מאמין שזה החינוך הכי טוב שאפשר להעביר לילד", ממשיך יובל, "אני לא גדלתי בחינוך הדמוקרטי, בעיני יש חשיבות גבוהה לעשייה והשכלה, אם המופע המסכם של מערכת החינוך הוא הבגרויות- אצלנו הפרצוף שלנו יהיה בעשייה הקהילתית".

המנהל החדש לא פוחד גם לדבר על השינוי אותו הוא ירצה להביא: "חלק מהשינוי שבית הספר יעבור יהיה השכלתי וחינוכי. התפקיד שלי הולך להיות, בין השאר, לייצר פה יותר עשייה ויותר למידה ממה שהיה פה בשנים האחרונות".

הסיפור של בית ספר קד"ם הוא פורץ דרך ברמה הארצית. מביני דבר יספרו כי יש פה חשיבות לאומית לקיום בית הספר, כיום כולם יודעים שיש פגמים במערכת החינוך הממלכתית. יש בתי ספר, מורים ומנהלים יוצאים מהכלל ועדיין קשה להתעלות מעל האלימות, בעיית הציונים והצפיפות בכיתות. אמנם בית ספר קד"ם הוא לא הפיתרון לכל בעיות אלה, אבל מדובר בפורצי דרך שעצם קיומם מאתגר את המערכת ומושך אותם לשיח הזה, "זו הסיבה שאני פה", מסכם יובל, "זוהי מטרתי ולשם אנחנו שואפים. אני באמת מרגיש שאנחנו קרובים לאמת, הילדים אצלנו הם לא בורג במערכת- אלא אנשים עצמאיים. זוהי חשיבות המערכת הדמוקרטית אותה אנו מנחילים".