הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

שער העיר

מאת: בן שיף writer
תאריך: 2012-06-21 10:07:18

שער העיר
"שער העיר"

בתחילת השבוע, הגיע מנדי רוזנפלד, מתכנן תכנית המתאר לערד, להציג את תכנית המתאר ולהרחיב על תכנית "שער העיר". עבודתו אמורה לשמש כעמוד האש לכל תכנון עתידי בעיר. תושבים שנכחו במפגש, תהו: לאן "נעלמה" טיילת מואב?

רוזנפלד, בעל משרד עצמאי לאדריכלות "רוזנפלד, ארנס אדריכלים בע"מ", למד אדריכלות בטכניון חיפה ולימודי פוסט מאסטר באוניברסיטת קולומביה בניו יורק- ארה"ב, משתתף קבוע בביקורת פרויקטים בטכניון, באוניברסיטת תל אביב ובצלאל. בין העבודות המוכרות יותר של אדריכל מנדי רוזנפלד ניתן למנות פרויקטים רבים בירושלים, באר שבע, יבנה, נס-ציונה, וכעת – ערד.

"שטח השיפוט של ערד הוא גדול, בין הגדולים בארץ – 104,000 דונם", פתח רוזנפלד, "הצפיפות העירונית מזכירה את סביון או את הר אדר, עובדה המקנה לעיר מרחב כמעט כפרי". לפי האדריכל, מטרתה של תוכנית שער העיר מדברת על יצירת עיר מדברית ל-50,000 תושבים המתמחה בתיירות ומאוזנת כלכלית.

בתחילת שנות ה-60 החליטה ממשלת ישראל על הקמתה של ערד. עם הקמתה בשנת 1962, היוותה העיר ערד את אחת מתקוות ההתיישבות העירונית של מדינת ישראל הצעירה. ואכן, שנותיה הראשונות של ערד נראו כסיפור הצלחה התיישבותי, סביב העיר נוצר מיתוס, מוצדק ברובו, של עיר איכותית המהווה יעד לאוכלוסיה איכותית בעלת סטנדרטים חברתיים ותרבותיים גבוהים. שינוי העיתים והתמורות שחלו במדינת ישראל בכול הרמות וההיבטים (הכמותיים והאיכותיים), ובייחוד בשנות ה-90 השפיעו באופן דרסטי על ערד. מעיר שהיוותה חלום התיישבותי וחלום ציוני הפכה ערד לעיירת קצה, מרוחקת ומנותקת ממרכזי המטרופולין השונים וסובלת מבעיות כלכליות וקהילתיות חמורות, הולכות וגוברות. בתחילת המאה ה-21, מוצאת עצמה העיר בפני צורך דחוף לשינוי דרסטי מקיף וכולל. תושבים רבים בערד מאמינים כי בניגוד לאזורים אחרים, את ערד עוד ניתן "להציל". לכן, נבנתה תוכנית "שער העיר", תכנית מתאר האמורה לשקף את החזון הקשור לפיתוח ערד בשנים הבאות ואת ההסכמות העירוניות והממלכתיות לגבי יעדי פיתוח כמותיים ואיכותיים הנגזרים מחזון זה.

אל ועדת המשנה לתכנון ובניה שהתקיימה בעירייה, הוזמנו גם תושבים לשמוע את המתכנן וגם ניתנה ההזדמנות לשאול שאלות. בין הנושאים שהועלו ע"י רוזנפלד דובר על הסדרת הכניסה לעיר והזזת הכיכר כדי ליצור כניסה מסודרת יותר. כמו כן ציין רוזנפלד את תכנון תחנת הרכבת בתוך תחומי העיר ערד. לפיו, תחנה של רכב ישראל עתידה לקום באזור תחנת ההיסעים "טרמינל", משם ימשיכו הפסים ויעקפו את אזור התעשייה ותמשיך המסילה לכיוון בסיס נבטים.

"בנייה מדברית יכולה להשתלב בארכיטקטורה מודרנית בלי בעיה", הסביר רוזנפלד, "הכוונה היא, לצופף צל, צריך לבנות כל הזמן עם אוריינטציה לשמש כדי שהבניה עצמה תהווה צל על המרחב הציבורי, ממש כפי שקורה בשכונת הפטיו".

לפי תכנית המתאר שהוצגה, לא צוין אם "טיילת מואב" אכן מיועדת למלונאות ונופש או למגורים. לפי המפה שהוצגה במפגש, חלקה של הטיילת בין צומת מואב-הרדוף לבין צומת מואב-מצדה, לא נחשב כחלק מטיילת מואב ואין כל מניעה לבנות שם דירות מגורים. רוזנפלד אף הוסיף: "מה שמעניין אותי כמתכנן מתאר זה לא אם יהיה במקום מלונאות או מגורים, רק אם הבנייה תהיה נמוכה ולא תפגע בנוף". בהקשר זה ציינה ראש העיר, טלי פלוסקוב כי השם "טיילת מואב" הוא מטבע לשון השגור בפי התושבים, אולם אין פה מדובר בטיילת אמיתית אלא חלק מרחוב מואב החוצה את העיר.