הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

יום שיא מהאגדות בבית ספר "לבאות –מנגן ושר"

מאת: הורים פעילים writer
תאריך: 2012-06-07 10:18:43

יום שיא מהאגדות בבית ספר "לבאות –מנגן ושר"
"יום שיא מהאגדות בבית ספר "לבאות –מנגן ושר""

תלמידי בית ספר "לבאות-מנגן ושר" יצאו גם השנה – בפעם הרביעית ברצף - למסע ספרותי סובב סיפורי עמים. מסע מסוג זה הפך למסורת מבורכת היות והצוות החינוכי מאמין שספרות הילדים מהווה סוכן תרבות וחברות. סיפורים רבים משמשים אף ככלי חינוכי, על מנת לפתח את המחשבה של הילד, את דמיונו, את כושר ביטויו והעשרת אוצר המילים שלו. ילדים קטנים וילדים בכלל אוהבים סיפורי אגדות.

במהלך חודש מאי, תלמידי בית ספרנו העמיקו בלמידה בז'אנר של סיפורי העמים לסוגותיו: תלמידי שכבות א'- ב' עוסקים בלימוד אגדות ומעשיות, תלמידי כיתות ג'-ד' מוסיפים ומרחיבים לנושא המשל ותלמידי כיתות ה'-ו' מתמקדים בסיפורי עם ואף בוחנים את הז'אנר כולו על כל תתי הסוגות שלו. סיפורי האגדות הוא עולם נפלא לגדול בו. כל שנה אנו מגלים מחדש שאין ילד אשר לא אוהב לשמוע ולקרוא סיפורים אלו.

כל סוגה משמרת בתוכה עושר של חשיבה המטשטשת את הגבולות בין עולם המציאות ועולם הדמיון. המוטיבים של המעשיות, האגדות, משלים משותפים בין העמים, של כל עם מטביעים במעשייה את חותמו..

הלמידה המשמעותית המוגדרת כ"מסע ספרותי" מציידת את התלמידים בנורמות חברתיות הנותנות לו כלים להתמודד עם המציאות החברתית בה הוא חי, לעיתים, מספקים הסיפורים מוצא, דרכם יכולים הילדים להיפתח ולשתף בבעיות  אישיות במישור החברתי וביחד למצוא פתרונות אפשריים וכך להעניק מענה בהיבט הרגשי.

בכל שנה מוביל הצוות החינוכי של בית הספר את המסע בדגש אחר. השנה הודגש  הפן של מיומנויות כתיבה ושילוב מיומנויות תקשוב.

התלמידים לומדים בדרכי הוראה מגוונות ויצירתיות , בסיומו של התהליך הם מתבקשים להציג תוצר המשקף את התנסות הלמידה  או החקר  וזאת הזדמנות נפלאה לגלות רעיונות מקוריים כ"יד הדמיון".

מרחבי הלמידה קושטו בתפאורה מתאימה ע"פ הסוגה בה התמקדה שכבת התלמידים.

יום שיא של המסע הספרותי החל בהתכנסות בית-ספרית במהלכה תלמידי כיתה ג'2 ושכבה ד' הופיעו בהמחזות הקשורות לנושא, בהמשך כלל תלמידי ביה"ס השתתפו בפעילויות שונות במוקדים של מספרי סיפורים, האזנה למוזיקה ותנועה, יצירה, חידות ותשבצים. המכנה המשותף של כל המוקדים הינו: סוגות ספרותיות שונות. בכל כיתה הוקדש זמן להצגת תוצרי תהליך הלמידה וגם השנה, תלמידים רבים הפתיעו בכושר יצירתי ושיתוף פעולה עם ההורים.
תודה מיוחדת, למורה מלכה זילברפרב כרכזת חינוך לשוני בבית ספרנו שהובילה בהצלחה רבה, שנה נוספת את התהליך מתחילתו עד ליום השיא, ישר כוח!

תודה לצוות המורות שהצטרפו למלכה בהכנת התכנים ליום השיא: נרקיס , טל ואידה וכמובן להורים הרבים שלקחו חלק פעיל בכל המסע המיוחד! ולסיום, מדברי הורים ששיתפו אותנו בתחושות ורגשות במסע ספרותי:"היה היה הוא פתיחה לאגדות וסיפורים שכל ילד מכיר, זו פתיחה לפנטזיה ולדמיון וגם כך התחיל בני היקר בכתיבת סיפור מפתיע בעלילתו"

"המסר של האגדות על כך שהחיים לא תמיד "ורודים או מחייכים" אבל הסוף של ניצחון הגיבורים החיוביים... התקווה לעולם טוב יותר מרפדת את ילדינו בתחושת ביטחון – מעין אנרגיה רוחנית חיובית". המעשיות משאירות רושם רב על הילדים ואין ספק שדרכן אנו רואים  כ"חלון הזדמנויות" לעידוד קריאה.

"המעשייה משקפת את עולמם של הילדים - עולם של ניגודים, של שחור-לבן, שמשמשים בו בערבוביה דמיון ומציאות. היסודות הדמיוניים מעבירים את ההתרחשויות של כאן ועכשיו אל עולמו הפנימי של הילד וכך מפגישים אותו עם בעיות קיומיות המעסיקות אותו".

"המעשייה עונה על צרכיו הנפשיים של הילד ומדברת בשפתו, ומבחינה זו היא גורם חשוב בצמיחת ה"אני" שלו".

"הדמויות במעשייה הן מהעולם הקרוב לילד - אם, אב, אחים וקרובים אחרים. מסע זה מלווה ברגעים של פחד ובצידם בסיפוק ובהצלחה, המזמנים לילד עניין ומתח. בסופו מובטח הסיום הטוב ועימו הפורקן - התחושה כי הוא הצליח יחד עם הגיבור להתגבר על הבעיות".

להתראות במסע  הספרותי בשנה הבאה !.