הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

עליה במספר הזכאים לבגרות בערד

מאת: ליאת בן-דב writer
תאריך: 2011-05-26 12:16:46

עליה במספר הזכאים לבגרות בערד
"עליה במספר הזכאים לבגרות בערד"

משרד החינוך פרסם בשבוע שעבר את שיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי י"ב לשנת הלימודים תש"ע, לפי חלוקה ליישובים. סיכום הנתונים לשנת 2010 מצביע על עליה של 2.2% בשיעור הזכאים לבגרויות לשנת תש"ע לעומת השנה הקודמת, תשס"ט. בשנת 2010 היו 48.3% מהתלמידים זכאים לקבלת בגרות ביחס ל- 46.1% בשנה שקדמה לה. אמנם שיעור הזכאים לקבלת תעודת בגרות לא חצה את 50 האחוזים אך עדיין שיעור הזכאים לקבלת תעודת בגרות באוכלוסיה הכללית עלה זה השנה השנייה ברציפות. הנתונים מצביעים על יותר לומדים, יותר ניגשים ויותר זכאים לבגרות.

מחוז הדרום שומר על ממוצע זכאות גבוה מן הממוצע הארצי ועומד על 60.9% מקרב תלמידי י"ב. בין הרשויותהיהודיות בהן נרשמה עליה משמעותית היא ערד – עם עלייה של 8.2% כאשר נתון זה מתייחס לכלל התלמידים הרשומים כמתגוררים בערד.

חשוב לציין, כי ישנם פערים בין נתוני הזכאות המתפרסמים על ידי גורמים כאלה ואחרים לבין נתוני הזכאות בפועל, כפי שמציג אותם משרד החינוך. הפער נובע כתוצאה מהכללת חתכי אוכלוסיה או מגזרים שאינם אמורים להכלל בנתוני הזכאות. למשל, בנות מדרשת בית יעקב, אשר מופיעות ברשימת מרשם התושבים בעיר, אינן ניגשות לבגרויות רגילות הואיל והן עושות מסלול אחר (מבחנים של מכון סאלד) שאינו נחשב כזכאות לתעודת בגרות. כך גם האוכלוסיה החרדית, הרשומה גם היא במרשם האוכלוסין העירוני, וברובה כלל לא ניגשת לבגרות. כנ"ל לגבי אוכלוסיות שכלל לא מכוונת לבגרויות ובכל זאת נכללות בנתוני הזכאות.  המשמעות היא כי נתוני הזכאות בפועל אופטימיים הרבה יותר מן הנתונים המפורסמים.
מחלקת החינוך פועלת בשיתוף פעולה מתמיד עם מערכת החינוך בעיר המקיימים פגישה משותפת מידי 3 חודשים על מנת לבחון את תוצאות המערכת ולבנות תוכניות פעולה עתידיות. התיכון העירוני מנהל מעקב אישי אחר כל תלמיד ותלמיד המועמד באמצעות "שיטת רמזור" –  "תלמיד אדום" (תלמיד עם 3 נכשלים ומעלה), "תלמיד צהוב" (תלמיד עם נכשל אחד או שניים) ו"תלמיד ירוק" (זכאי לבגרות). שיטה זו מאפשרת לעקוב אחר השינויים שחלו  ואחר התקדמותם של התלמידים בפרקי זמן קבועים של שלושה חודשים, מהמסלול האדום ועד למסלול הירוק, ולהתאים לכל תלמיד תוכנית התערבות אשר תצמצם נשירה ותתרום לקידומו. זו למעשה תוכנית עבודה. מחלקת החינוך לא מגיבה ספונטנית למה שקורה אלא מכוונת את המערכת לתוצאה החיובית שאליה היא חותרת. מחלקת החינוך מעניקה את מלוא התמיכה לכל מי שגר בערד, חי בערד ולומד בערד לקבל את תעודת הבגרות שלו ומשקיעה משאבים ומאמצים רבים לקידום החינוך בכלל ובתחום הזכאות לבגרות בפרט באמצעות: תגבור של שעות, ליווי אישי, תוכניות לשיפור הישגים ועוד.

גריגורי פוזניאנסקי, מנהל בית הספר אורט ערד, מדגיש את מגמת התנופה קדימה ואת העלייה באחוזי הזכאות לבגרות בבית ספרו: "אחד מיעדי בית הספר הוא הובלה להצלחה של כל תלמיד ותלמיד. בשנת תש"ע ועד ימים אלו כשאנו כבר לאחר בחינות בגרות חורף, ישנה עשייה פדגוגית ענפה לקראת הובלה והצלחה של תלמידינו. נעשו פעולות רבות ומגוונות, כמו גם שינוי של דרכי עבודה בקרב המורים והמחנכים. מחנכים הוגדרו כ"מנהלים פדגוגיים" של כיתותיהם, הם במעקב תמידי אחר תפקוד הישגי התלמידים. שיטת המעקב  מוגדרת "שיטת הרמזור" תלמידים "ירוקים","צהובים", ו"אדומים"- המגמה לקדם את התלמידים עד להיותם "ירוקים" ובאופן זה ליצור בטחון מלא לזכאותם לבגרות בסוף כיתה י"ב. השנה הצבנו יעד נוסף מיפוי ומעקב אחר תלמידים המוגדרים "כחולים" ו"סגולים"- תלמידים מצטיינים בתחום המדעים ותחום ההומניסטיקה. "יום ייעוץ אקדמי"- מתקיים אחת לשליש בכל בית הספר- ביום זה התלמידים מקבלים תוכנית קידום אישית אותה בונים יחד המורה המקצועי, המחנך, והתלמיד- ההורים שותפים מלאים. ההורים יכולים בכל עת דרך המחשב לקבל את נתוני הציונים של התלמידים כולל דו"ח נוכחות. מתקיים מערך תמיכה רחב בשעות אחה"צ - אנו מאתרים תלמידים מתקשים, הם משובצים לקבוצות תגבור "ליב"ם, הזנק" וזאת לאחר מפגש עם ההורים וחתימה על חוזה. מרתונים רבים מתקיימים עד יום בחינת הבגרות וזאת מתוך חשיבה, כי יש לעזור לכל תלמיד ותלמיד עד רגע האמת. צוות ניהולי וצוות חינוכי מקבל תפקיד נוסף- חונכות-אישית. דואג לתלמידים ברמה האישית ונפגש עם ההורים אחת לשבוע. התלמידים בחטיבה העליונה נחשפים לשיעורים בנושא קבלת אחריות, מוטיבציה וקביעת יעדים אישיים להצלחה. עזרה גדולה מאוד בתחום הפרטני ניתנת על ידי החיילות בבית הספר, כמו גם על ידי הש"ש למידה בקבוצות קטנות- על פי הצרכים העולים, מערך גדול של מתרגלים אשר תורם רבות למורה המקצועי והתלמיד. כל זאת ועוד הוכיחו כי המאמצים נשאו פרי. אכן בית הספר הזניק את תוצאות הבגרות קדימה. בשנת תש"ע אחוז הזכאים לתעודת בגרות הוא 61% וזאת עליה ב-13% מהשנה הקודמת. אנו שואפים להמשיך במגמת צמיחה זו. לעשייה הרבה ולמאמצים הגדולים שותפים רבים: ראש העיר טלי פלוסקוב, מנהלת מחלקת החינוך רחלי אברמזון, רשת אורט ומשרד החינוך. בהזדמנות זו ברצוני לומר ישר כח לצוותים המקצועיים, צוותים חינוכיים, וצוותים ניהוליים. בבית הספר על עבודה מסורה ויומיומית. לתלמידים שלנו כל הכבוד ובהצלחה מכולנו בבחינות הבגרות האחרונות".

ראש העיר טלי פלוסקוב מברכת על המגמה החיובית ומוסיפה: "נושא החינוך עומד בראש סדר העדיפות שלנו. הנתונים החדשים מעודדים ואני מברכת את המורים והמנהלים אשר נותנים הרבה מעבר למקובל להצלחת התלמידים. אני גם מברכת את התלמידים שלנו, אבל באותה נשימה אוסיף, כי זה לא זמן לחגיגות, יש עוד הרבה עבודה לעשות כדי שערד תהיה בין הישובים המובילים בממוצעי הבגרות. אני מצפה לקפיצת מדרגה משמעותית בשנתיים הקרובות ולשם כך הגדלנו בין היתר את ההשקעה במערכת החינוך".

אחוז הזכאים לבגרות
תשס"ח 2008 – 50%
תשס"ט 2009 – 44.71%
תש"ע 2010 – 52.96%
*מהלומדים בי"ב הגרים בערד
** עפ"י נתוני משרד החינוך