הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

כל מה שרציתם לדעת על הפרעות קשב וריכוז

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
תאריך: 2011-11-03 10:50:40

כל מה שרציתם לדעת על הפרעות קשב וריכוז
"כל מה שרציתם לדעת על הפרעות קשב וריכוז"

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות(הנקראת בקיצור גם הפרעת קשב וריכוז או רק הפרעת קשב) מוגדרות כהפרעה הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית.

הפרעות קשב וריכוז - ADD/ADHD

"...פשוט לא הבנתי למה זה קורה. מדוע איני מצליח להוציא ציונים טובים בעוד שחברי לכיתה מקשיבים בכיתה בקלות בלי בעיה בכלל, כאילו זה לא מצריך מאמץ. הייתי שבור, רציתי מאוד להצליח ולהוכיח את עצמי. הגעתי למצב שהייתי מיואש, בכיתי, היו לי מריבות רציניות עם הורי על הלימודים... במהרה המריבות גלשו גם למריבות מחוץ ללימודים. קיבלתי עונשים בגלל שלא הצלחתי בלימודים והייתי מפריע למורים ללמד, אף אחד לא הבין אותי, הייתי לבד במערכה נגד עצמי..."
זוהי ציטטה ממכתבו הכנה, בלשונו האותנטית של נער בן 17 שחשף לאחרונה בגילוי לב את חוויותיו כבעל הפרעה קשב וריכוז. שנים רבות של מחקר והתבוננות מעמיקה בילדים ומבוגרים רבים הביאו את החוקרים לידי תובנה מדעית, שמדובר בתסמונת נוירולוגית רווחת, אך בהחלט ברת תיקון. נא להכיר: הפרעות קשב וריכוז, או - תסמונת ADHD. לאחר הצעתה של המורה לאותו התלמיד לגשת לאבחון, נחשפו ההורים לתופעה.

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה המוערכת כ- 5%-10% מהאוכלוסיה. עקב טבעה ההתפתחותי ברוב המקרים היא באה לידי ביטוי לראשונה בילדות, אך היא אינה חולפת עם ההתבגרותומלווה את האדם לאורך חייו הבוגרים.

שכיחות ההפרעה ואופייה הכרוני

הפרעת קשב נפוצה מאוד בקרב האוכלוסיההכללית‏‏. ניתן למצוא אותה בכל שכבות האוכלוסיה ורמות האינטליגנציה. זוהי הלקותהנוירולוגיתהנפוצהביותר בקרב ילדים‏. 5%-10% מהילדים בגילאי בית הספר לוקים בהפרעה זו ורובם בנים‏. עקב אופייה הכרוני היא לא נעלמת גם בחיים הבוגרים של האדם ולכן ניתן למצוא אותה גם בכל שכבות הגיל.

הפרעת קשב אינה סטטית וקבועה אלא מתפתחת לאורך ציר הזמן - יש לה ביטויים מגוונים בגילאים השונים, בהתאם למכלול התכונות של האדם וסביבת החיים שבתוכה הוא מצוי‏.

50%-70% מבני ה- 6-12 שההפרעה אובחנה אצלם יאובחנו כך גם בגיל ההתבגרותו-30% גם בתום תקופת ההתבגרות. האחוז היורד אין פירושו שההפרעה נעלמה, אלא סביר יותר להניח שהאנשים אצלם אובחנה ההפרעה טופלו, או פיתחו דרכי התמודדות עם ההפרעה, כך שהתסמיניםשלה הפכו למורגשים פחות. סיבה נוספת לאחוז הנמוך של המאובחנים המבוגרים היא שהפרעת קשב והיפראקטיביות נחשבה עד לפני עשור בערך לבעיה של ילדים בלבד. אמנם המודעות לקיום ההפרעה גם אצל מבוגרים גדלה בשנים האחרונות, אך עדיין המודעות אליה בישראל גדולה הרבה יותר בקרב רופאים המטפלים בילדים. מבוגרים רבים בעלי הפרעת קשב אינם מודעים לבעיה, משום שהם חשים שהצליחו להתגבר עליה. דבר זה נכון במיוחד עבור אנשים שהצליחו לסיים תיכון, לשרת בצבא ו/או להגיע ללימודים אקדמיים למרות הפרעת הקשב. לעיתים ההרגלים שאדם בעל הפרעת קשב מפתח לעצמו על מנת לפצות על ההפרעה ולהסתירה, מונעים ממנו להכיר בצורך בטיפול ובחשיבותו‏. עם זאת, מבוגרים הפונים לטיפול בקשיים שנוצרו בעקבות הפרעות קשב מסוגלים לשפר את איכות חייהם באופן ניכר‏.

תסמינים עיקריים:

התסמיניםהנובעים באופן ישיר מהבעיות הנוירולוגיותשל ADHDמתחלקים למספר קבוצות עיקריות: קשב וריכוז, היפראקטביות ואימפולסיביות‏. תסמיני הליבה הללו עלולים לפגוע בתחומים רבים שיכולים להשפיע על תפקוד האדם בבית, בקהילה, בלימודים ו/או בעבודה‏. על פי רוב הביטוי הראשוני של התסמינים מתרחש בגילאי הילדות והם יכולים להופיע גם אצל ילדים מתחת לגיל שלוש שנים‏.

ההבדל בין התסמינים הישירים לגורמים אחרים העלולים לפגוע בתפקוד

יש לזכור שהתפתחות מהלכה של הפרעת קשב אינה מבוססת על גורם יחיד, אלא על מכלול גורמים ביולוגים, פסיכולוגים וחברתיים המעצבים את הסינדרום המלא. בהתאם לכך, אנשים עם ADHDיכולים להראות או לדווח גם על קשיים נוספים שאינם נכללים בתסמיני הליבה של ההפרעה. תופעה זו יכולה לנבוע מכל אחת מהסיבות הבאות (או מהצירוף שלהן):

  • מצב של תחלואה נלוויתבה קיימות במקביל בעיות נוספות - זאת משום שההפרעה מלווה בתחלואה נלווית משמעותית, בעיקר בתחום ההתנהגותי והרגשי‏. עבור קשיים אילו יש לתת מענה הולם בהתאם למקור הקושי, תוך התייעצות עם אנשי המקצוע הבקיאים בו.
  • השלכות משניות של התסמינים הראשוניים - משום שמדובר בהפרעה משמעותית, העדר טיפול עלול לגרום נזק קשה לתפקודו ו/או בריאותו של האדם. לכן, ככל שהאבחון יערך בשלב מוקדם יותר, תהיינה פחות השפעות משניות והיעילות של המערך הטיפולי תגדל באופן משמעותי‏.

 בהקשר זה חשוב להבדיל בין הקשיים הנובעים ישירות מהפרעת הקשב לבין הקשיים המשניים:

  • את התסמינים הישירים של הפרעת הקשב ניתן להנמיך באופן זמני על ידי טיפול תרופתי ו/או לשפר עד רמה מסוימת על ידי אימון ותרגול מתאימים. עם זאת, חשוב להדגיש שבשני המקרים אין אפשרות ל"ריפוי" מלא וקבוע. ההשפעה של התרופות חולפת עם תום זמן הפעולה שלהם והשיפור בעקבות תרגול עדיין לא יוכל להשלים את הפער מול הנורמה. (טיפול תרופתי וטיפול על ידי משחק, או טיפול באמצעות בעלי חיים כמו רכיבה על סוסים או כל תחום אחר תורם רבות לשיפור מצב ההפרעה).
  • להבדיל מתסמיני הליבה הראשוניים, אשר יכולים להשתפר רק באופן חלקי או זמני, היכולת להתמודד מול ההשלכות שלהן הרבה יותר טובה. ניתן לתת מענה יעיל לקשיים משניים רבים על ידי הקניית אסטרטגיות למידה ופיתוח סגנון למידה מותאם. לדוגמה, את הקושי להתרכז באופן רציף לאורך זמן ניתן לעקוף על ידי עבודה עם הפסקות מרובות וקצרות. אנשים היפראקטיביים בעלי צורך רב בתנועתיות יכולים להקל עליו על ידי עיסוק בפעילות ספורטיבית החביבה עליהם. בשעת מבחן אפשר לתקן את הטעויות העלולות להיגרם על ידי נטייה לאימפולסיביות, באמצעות הפעלת יכולת בקרה ובדיקת התשובות לפני ההגשה. בכל המקרים הללו הקושי הראשוני עדיין קיים, אך דרך ההתמודדות היעילה ממזערת את הפגיעה שלו בתפקוד היום-יומי.
  • קשיים משניים בעלי אופי רגשי נוצרים בעקבות הצטברות של חוויות שליליות וגילויים של חוסר הבנה מצד החברה, אשר לרוב מתחילים במפגש עם מערכת החינוך. יכולות להידרש שנים רבות בכדי לתקן את דימויו העצמי של תלמיד אשר עבר חוויה משפילה ומביישת בבית הספר‏. לכן השאיפה היא למנוע מצבים כאלו מראש על ידי איתור מוקדם ומתן מענה טיפולי מתאים. במידה והפרעת הקשב אותרה רק בשלב מאוחר יותר בחיי האדם, יש לבדוק האם נוצרו בעיות רגשיות משניות ולתת להן מענה הולם במקרה הצורך.

קשב וריכוז

אחד המאפיינים המרכזיים של ההפרעה הוא ליקוי או הנמכה ביכולת הקשבוהריכוז.

היבט זה של הפרעת קשב יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות אצל אנשים שונים:

  • קושי בשמירה על הריכוז לאורך זמן‏.
  • קושי להתמקד בגירוי בודד.
  • קושי להתעלם מגירוייםחיצוניים.
  • קושי בתשומת לב לפרטים.
  • בלבול וקושי בחשיבה בהירה‏.

הקשיים הראשוניים בקשב וריכוז עלולים לפגוע באופן משני ביכולות גבוהות ומורכבות יותר המתבססות עליהם, כגון למידה והתארגנות. במקרים אילו ההישגים הלימודיים לא יהיו תואמים את היכולות של הלומד‏.

כמו כן, קשיי הקשב עלולים להשפיע על הדימוי של הילד בעיני הצוות החינוכי בבית הספר. תלמידים עם הפרעת קשב ללא פעלתנות יתר נראים לעיתים למורה כבעלי יכולת נמוכה או חסרי מוטיבציה ואיטיים‏. הפער בין היכולת האמיתי של התלמיד, ציוניו והערכות המורים עלול לפגוע בדימוי העצמי שלו‏.

אימפולסיביות

יכולת התפקוד של האדם מושפעת מתהליכים קוגניטיבייםשל זיהוי שגיאות

(errormonitoring process). תהליך ניטור-עצמי (Self-monitoring) של השלכות הפעולה מהווה מרכיב חיוני של יכולת הויסות העצמי של האדם‏.

אימפולסיביותהיא אחת מהמאפיינים המרכזיים של הפרעת קשב והיא נגרמת כתוצאה מקושי לשלוט בדחפים. היא מוגדרת באופן כללי כפעולה ללא מחשבה המתוארת לרוב כפזיזות. האדם האימפולסיבי מבצע פעולות שונות מבלי לחשוב אם ההשלכות שלהן יהיו חיוביות או שליליות, זאת למרות שיש לו את הידע והיכולת להבין אותן.

בעולם המחקר נהוג להבחין בין שני היבטים שונים של אימפולסיביות:

  1. פעולה אימפולסיבית או תנועה אימפולסיבית - חוסר יכולת להימנע מתגובה, הקשור ליכולת דיכוי התגובה (Inhibitory control mechanism)‏.
  2. בחירה אימפולסיביות או קבלת החלטות אימפולסיבית - היבט זה משקף יותר את תהליכי קבלת ההחלטות מאשר יכולת דיכוי התגובה של המערכת המוטורית‏  .

האימפולסיביות מתבטאת בעיקר בצורת ההתנהלות ובאופן העבודה. עם זאת, קיימת הטרוגניותרבה בקרב אנשים אימפולסיביים‏. מבחינה התנהגותית האימפולסיביות יכול לבוא לידי ביטוי באחת או יותר מהדרכים הבאות:

  • נטייה להתפרץ‏.
  • קושי לחכות לתור בשעת דיבור או משחק‏.
  • קושי בהתנהגות בהתאם לחוקים הרשמיים ו/או החברתיים.
  • קושי להימנע מפעולות מסוכנות.

נמצא שתרופות ממריצות אינן יעילות בהפחתת הנטייה האימפולסיבית של אנשים בעלי הפרעת קשב.

היפראקטיביות

התרגום המילולי של המונח היפראקטיביות הוא פעלתנות יתר (היפר=עודף, אקטיביות=פעלתנות). לצורך קיצור, אנשים בעלי הפרעת קשב עם היפראקטיביות יכונו לעיתים "היפראקטיביים" או פשוט "היפרים".

אדם היפראקטיבי עלול להיות מועד לתאונות ופגיעות גופניות, בעיקר בגילאי הילדות‏.

התנהגויות היפראקטיביות בולטות מאוד, לכן אנשים בעלי הפרעת קשב עם מרכיב זה מופנים לאבחון הרבה יותר מאנשים עם הפרעת קשב ללא היפראקטיביות‏.

הביטויים החיצוניים של היפראקטיביות עלולים להפריע לסביבה ולגרום לעימותים מול עמיתים ודמויות סמכות‏. בגיל הרך היפראקטיביות עלולה לפגוע בהרמוניה שבין הפעוט להוריו. במקרים מסוימים פגיעה זו עשויה להוביל לקשיים בין אישיים בבגרות.

במסגרת בית הספר, תלמיד היפראקטיבי עלול לזוז הרבה, להציק לילדים אחרים ולהרעיש‏. תלמידים המפריעים למורים מעוררים את התנגדותם ומנותבים לעמדת כישלון ותסכול לעומת הילדים האחרים בכיתה‏. הסכנה הגדולה במצב זה היא היווצרות תווית של "ילד רע" בעיני המורים, ההורים והתלמיד עצמו‏. מה גם שהחברה עלולה להגיב בדחייה והתרחקות במקרים אילו. מבחינה טיפולית כאשר רמת הפעילות הגבוהה מלווה בחוסר שקט תנועתי ברמה שמפריעה למהלך התקין של השיעור יש להתערב, אך כאשר רמת הפעילות אינה מפריעה לזולת, גם אם היא גבוהה מאוד, הדבר אינו דורש טיפול‏.

מאפיינים המקשים על הבנת הלקות

הפרעת הקשב קרובה לנורמה ונטולת מאפיין מזהה ברור‏. פעמים רבות נראה קושי של החברהלהבין ולקבל את התנהלותם הייחודית של אנשים בעלי הפרעת קשב. דבר זה נובע לא רק מהמורכבות הרבה של ההפרעה.

מוטיבציה ועניין כתנאי חיוני לגיוס משאבים

רכיב המוטיבציהקיים בתסמונת ומשפיע על התבטאותה לחיוב או לשלילה. כך ניתן לראות אדם בעל קושי אמיתי להתרכז לאורך זמן, אשר מסוגל להתרכז במטלה שהוא אוהב מאוד למשך שעות. דוגמאות נפוצות לכן הן טלוויזיה, מחשב‏ ולגו, בהם יכול להתרכז גם ילד עם הפרעת קשב, משום שיש בהם גירוי משתנה בעל רמת עניין גבוהה‏.

הפרעות קשב וריכוז – פתרון אחד טוב מיני רבים:

הפרעות קשב וריכוז דורשות פתרון ובמיוחד לאלו שאינם לוקחים ריטליןאו תרופות דומות. לפני הכל, חשוב כי  ההורים ושאר הסמכויות, יבינו שזהו אינו כשל חינוכי, או חולשה אישית של הילד. אבחון הפרעות קשב וריכוז נכון שכזה הוא צעד חשוב לפתרון הבעיה. לאחרונה, נחשפו הורים ותלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לתוכנת מחשב יוצאת דופן, המבוססת על "אימון מוחי". תוכנה זו היא המילה האחרונה בטכנולוגיה הנוירו-קוגניטיבית. ההורים גילו להפתעתם שהאימון העלה את פעילות גלי המוח של ילדיהם - אותם גלים שהמוח מפיק אצל כולנו במצבי ריכוז וקוגניציה טובה.

ביצוע המשימות בתוכנה, קשורות לתפקודים קוגניטיביים כלליים: הבנת המשימות, זיכרון לטווח הקצר, עיבוד פיסות מידע בסדר רציף, בקרת קשב, ועוד. המפתיע הוא שכל המשימות נעשות באמצעות שימוש במקש אחד בלבד! פעילות זו מתאימה לילדים החל מגיל שש. ילדים צעירים חווים תוך זמן קצר הצלחות שמאד מעודדות, תומכות בהם, ומשפרות את הדימוי והמשמעת העצמית. כמו כן האימון לנוער ומבוגרים ממשיך להוכיח את עצמו ומהווה פתרון יעיל לתסמיני הפרעות קשב וריכוזשונים.