הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

15 אלף דוחות משטרה נרשמו בשנת 2017 לרוכבי אופניים חשמליים

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
אודות הכתב: מערכת עיתון הצבי
תאריך: 2018-10-04 11:46:45

15 אלף דוחות משטרה נרשמו בשנת 2017 לרוכבי אופניים חשמליים

בליל חג סוכות (23 בספטמבר 2018) נפצע באורח קשה מאוד ארי נשר בן ה-17 כשבעת רכיבה על אופניים חשמליים נפגע מרכב בתאונת פגע וברח בתל אביב. לאחר ארבעה ימים בהם נלחמו הרופאים בבית החולים איכילוב על חייו של ארי הוא נפטר מפצעיו. ארי נשר הוא הרוכב ה-16 שנהרג בתאונת אופניים חשמליים מתחילת שנת 2018.
השנה היא שנת שיא במספר הרוכבים שנהרגו בתאונת אופניים חשמליים כאשר בשנת 2017 כולה, נהרגו שמונה רוכבים.
גיל ביילין לעיתון הצבי: "צריכה לצאת הוראת שעה של יושב ראש הכנסת, שממחר בשמונה בבוקר, אסור לרכב על אופניים חשמלייםלמשך כששה חודשים. להסיק מסקנות ולבדוק, אולי אנחנו לא מוכנים בכלל למושג שנקרא אופניים חשמליים"

 ירון רבינוביץ'

גם מספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2017 הוא גבוה במיוחד כאשר למעלה מ-2,000 נפצעו בתאונה עם הכלים הללו. מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2017 רשמו שוטרי אגף התנועה 15,604 דוחות לרוכבי האופניים החשמליים -מדובר בעליה של 75% בהשוואה לשנת 2016 שבמהלכה רשמו השוטרים 8,907 דוחות לרוכבי האופניים החשמליים.

 

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק:
"שנת 2018 היא השנה הקטלנית ביותר עבור רוכבי האופניים החשמליים כאשר 16 בני אדם כבר קיפחו את חייהם בתאונות דרכים. כל שנה מדממת יותר מקודמתה וההתעלמות של המדינה מרוכבי האופניים החשמליים נמשכת. כמה עוד רוכבים צריכים להיהרג כדי שמישהו יתחיל להתחשב גם בהם ולסלול עבורם שבילי רכיבה רציפים ובטוחים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אפשרו למאות אלפי זוגות אופניים חשמליים לנסוע בכבישים, בין כלי הרכב, אבל לא דאגו לתשתית מתאימה ולא דאגו לבטיחות

 הרוכבים בהסברה ובהדרכה. ולכן במקום להתעלם ולהפנות עורף לרוכבים, צריכים במשרד לבטיחות בדרכים להתחיל לשים בראש סדר העדיפויות שלהם את הצלת החיים ולחייב בראש ובראשונה את כל הרוכבים, גם הבגירים, בחבישת קסדה".

 

ייתכן שהתאונה בשבוע שעבר מסמלת את קו פרשת המים עבור הציבור הישראלי. ביום מותו של נשר עלתה באתר "עצומה", עצומה חדשה הקוראת להסדרה מידית של הנושא, ומבקשת להכיל כללי קבלת רישוי וביטוח לכלי, כמו גם הגברת האכיפה הן נגד הרוכבים והן נגד היבואנים שמשדרגים את מהירותו.

"קשה לדעת כמה זוגות אופניים חשמליים נמצאים כיום ברחובות ועל המדרכות בארץ, אך הערכות גסות מדברות על 300-250 אלף", אומרים במטה אור ירוק.

הפופולריות של האופניים החשמליים העמידה את הרשויות בבעיה בשל העובדה שרוב רוכביו היו צעירים, ורק בספטמבר 2014 נכנסו לתוקף תקנות הרלוונטיות. המהלך לא רק הגיע מאוחר מדי, אלא שהוא התייחס רק לאופניים עם מנוע עזר ולא לכלים הלא-חוקיים שכבר הגיעו למהירויות גבוהות יותר משהותיר החוק (25 קמ"ש), בזכות שדרוגים שנעשו על ידי המוכרים.

 

במאי 2016 ניסה שר התחבורה ישראל כץ לעשות סדר בנושא, והעביר חוק שקבע שהגיל החוקי לנסיעה על אופניים חשמליים יעמוד על 16 במקום 14. על פי התקנות החדשות דאז המהירות המותרת נשארה על 25 קמ"ש והאופניים היו חייבים להיות מסומנים במילים "אופניים עם מנוע זעיר" כולל שם הדגם והיצרן. באותו מעמד ניתנה גם סמכות לפקחים עירוניים שעברו קורס בנושא לרשום דוחות לרוכבי אופניים שיעברו על החוקים החדשים.

 

השר כץ אמר אז כי "העלאת גיל המינימום לרכיבה והעברת הסמכויות לרשויות המקומיות יביאו להסדרת הנושא ויגבירו את יעילות האכיפה נגד רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. הדבר יפחית את סכנת הפגיעה בהולכי הרגל במדרכות הערים".

למעשה החוקים החדשים העבירו את רוכבי האופניים החשמליים מהמדרכה אל מסלולים ייעודיים או לכביש, במקרה שאין שביל אופניים בסביבה. הסמכות שניתנה לפקחים ונכנסה לפועל בשלהי 2017, הייתה להטיל קנסות על נהיגה תוך שימוש בפלאפון (1,000 שקל), אי נסיעה על מדרכות ומעברי חצייה (קנס של 250-100 שקל) והרכבה בניגוד לתקנות (250-100 שקל). לפקחים אף ניתנה הזכות להחרים את האופניים ואת מבצע העבירה עד להגעת שוטר למקום. נכון להיום, בשל העובדה שנטל העבודה נופל על פקחים עירוניים, לא ברור כמה דוחות נרשמו בשנה האחרונה.

גיל ביילין, יוזם תוכנית 120, לנהיגה נכונה והמיועדת לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים אומר לעיתון הצבי:

"אני הכי מפחד כרגע מקבלת החלטות בלחץ. בפעם האחרונה, זו הייתה החלטה להוריד את הרוכבים לכביש.
מאז ההחלטה הזו, גדל מספר ההרוגים המעורבים עם אופניים חשמליים.
צריכה לצאת הוראת שעה של יושב ראש הכנסת, שממחר בשמונה בבוקר, אסור לרכב על אופניים חשמליים למשך כששה חודשים. פשוט למנוע את ההרוג של מחר או מחרתיים, שהם לא יודעים שהם כאלה.
במהלך החצי שנה, צריך לעשות כמה דברים:
1.  להבין מה קרה במדינת ישראל ומה קורה בעולם.

2. להסיק מסקנות ולבדוק, אולי אנחנו לא מוכנים בכלל למושג שנקרא 'אופניים חשמליים'. זה פשוט תפס את מדינת ישראל לא מוכנה. אין, לא תשתיות, אין חוקים, אין אכיפה. אתה יודע שלא כל הרוכבים חייבים בקסדה? מי שחייב בקסדה הם אלו הנמצאים בין הגילאים 16-18. מעל זה, לא חייבים בקסדה. אדם מעל גיל 18, לא ייפצע?

3. בחצי שנה הזו, כל אלו שאופניים חשמליים זה בשבילם כלי תחבורה נצרך, צריך שתהיה תחבורה ציבורית בחינם. זה לא סיפור יקר לממשלה, גם ככה הרוב מסובסד.

4. יצירת תשתית חוקתית לנושא. השוואת האופניים החשמליים למעמד של טוסטוס. כולל רישוי של משרד התחבורה. המצב כיום הוא שכל אחד שמייבא מכולה של אופניים חשמליים שבורים ללא ברקסים, יכול למכור אותם והילדים שלנו רוכבים עליהם. ישנם חנויות שפועלים ממש נגד החוק ופותחים את ההגבלה של המהירות ובמקום 25 קמ"ש, הם יכולים להגיע למהירות של 70 קמ"ש. רישוי, ביטוח וטסטים לרוכבים.
כמו שילד בגיל 16 לא יכול לעלות על טוסטוס ללא רישיון, אותו הדבר צריך לנהוג גם בנושא האופניים החשמליים.

5. חקיקת נושא הביטוח על ידי המדינה על מנת שלא תהיה מעל סכום מסוים. ידוע שביטוח דו גלגלי הוא עסק יקר, לכן המדינה צריכה לפעול בחקיקה בנושא הזה ולדאוג למחיר מינימלי.

באירופה, רוב האופניים הם מכניים. בארה"ב, במדינת ניו-יורק, אסור לרכב על כלים חשמליים. הם הבינו כבר לפני שנה את הסכנות.
בניית תשתית חוקתית ותחבורתית יכולה להצליח להוריד את הסכנה המרחפת כמעט מעל כל אחד."