הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

שינוי מדיניות במשרד החינוך: מורידים גז משיעורי בית

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
אודות הכתב: מערכת עיתון הצבי
תאריך: 2018-08-02 10:30:32

שינוי מדיניות במשרד החינוך: מורידים גז משיעורי בית
"שינוי מדיניות במשרד החינוך: מורידים גז משיעורי בית"

מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, רונית תירוש, על ההמלצה לערוך שינויים בשיעורי הבית: "צריך להחליף את השם ל'תרגול' ".

האם הגיע הסוף למשפט "יש לך שיעורי בית?"

משרד החינוך החליט לאסור על בתי הספר היסודיים להעניש תלמידים שלא יכינו שיעורי בית וממליץ שבשעות אחר הצהריים ילדים יקראו או ישחקו במשחקים חווייתיים במקום להכין שיעורים. המומחים וההורים מברכים על ההחלטה. פסיכולוגית קלינית: "היוזמה היא התחלה של חשיבה נכונה על הצרכים האמיתיים של הילדים"


מחקרים רבים כבר הוכיחו: לשיעורי בית אין השפעה על הישגים בלימודים בבית הספר היסודי. על פי מדיניות חדשה של משרד החינוך, שיעורי הבית במתכונתם המקובלת יבוטלו, כך פרסם משרד החינוך.

 

ההחלטה אם לתת שיעורי בית או לא תינתן לבתי הספר, ומורים שיתעקשו לתת שיעורי בית יקבלו הנחיה לצמצם אותם משמעותית - עשר דקות של קריאה או משחק בכיתות הנמוכות וחצי שעה ביום בכיתות הגבוהות. בנוסף לכך, מורים לא יוכלו להעניש תלמידים שלא מכינים שיעורי בית.  

על פי ההמלצות החדשות, אין לתת שיעורי בית כהשלמת חומר אותו לא הספיקו ללמוד בכיתה ואם נותנים שיעורי בית צריך לתת עליהם משוב ולהתאימם לגיל הילד, כדי למנוע מצבים שההורים צריכים לשבת עם הילד ולעזור לו כי הוא לא מסתדר לבד ולא מבין את החומר.

 

במקום שיעורי הבית, ההמלצה היא לעודד את התלמידים לקרוא ספרים במשך לפחות עשר דקות מדי יום או לבצע פעילות חווייתית כגון משחק חווייתי בחשבון, צילום מודרך בסביבת הבית, משחקי מילים או ניסויים מדעיים עם ההורים.
במחקר של אוניברסיטת דיוק בארה"ב עוד ב- 2016 נקבע כי שיעורי הבית מזיקים לילדים ואין כל טעם לבקש מהילדים לעשות אותם עד התיכון. לשיעורי הבית יש יתרונות אך לא תמיד, הם גם מהווים נטל ומעמסה וגורמים ללחץ נפשי על התלמיד ולעתים אף על ההורה שנהיה אחראי על ההישגים של ילדיו. למטלות ולשיעורי הבית יש יתרונות רבים אך חוקרים טוענים שזה תלוי דווקא בגיל מסוים, החוקר הראשי קופר האריס טוען כי מבדיקה שנערכה ביותר מ- 180 מחקרים שונים שבחנו זוויות נוספות בנושא שיעורי הבית בקרב ילדים ומבוגרים, תוצאות המחקר הראו שלשיעורי הבית היו השפעה על ידיעת החומר והצלחה בלימודים רק בגיל חטיבת הביניים וגם באופן סמלי, בבית ספר היסודי לא נמצאה מידת השפעה ואילו באוניברסיטה היו השפעות חיוביות למטלות ולעבודות.

הלחץ וזמן ההשקעה הנדרש מהתלמידים הצעירים ביסודי גורם לתוצאות שליליות יותר מאשר חיוביות, התלות שהילדים מפתחים במבוגרים בשל העזרה שהם נזקקים לה, ההורים הופכים לחוצים ומצפים מהילדים יותר, מה שלא משאיר לילד זמן התפתחות אישית לפי כישרונותיו ויכולותיו לא רק במסגרת הבית ספרית.

זמן הלימוד בבית הספר דורש זמן עיכול החומר והטמעתו, כאשר הילד מגיע לאחר יום לימודים ארוך ושוב עוסק בחומר זה לא מוטמע לפי התהליך הנכון, אי לכך בגיל היסודי חלוקת הזמנים וההפרדה בין מטלות בית הספר לבין פעילות חופשית לאחר הלימודים הינה חשובה מאד להתפתחות תקינה אצל ילדים, עומס יתר גורם לנזק תדמיתי ואף לצמצום יכולותיו של הילד.

כל תלמיד חלם בשלב מסוים שלא יהיו שיעורי בית ונראה שגם המורים לא רואים בהם יעילות ועכשיו לקראת שנת הלימודים שתיפתח בעוד כחודש, ממליץ משרד החינוך למורים על מפתח זמנים חדש להכנת שיעורי הבית בעליה הדרגתית של עשר דקות לכל שכבת גיל. 
במשך שנים הגיעו מתלמידים והורים רבים תלונות על כך ששיעורי הבית הם בזבוז זמן.
תלמידים מגיעים מותשים מבית הספר ובתוספת שיעורי הבית לא נשאר שום זמן פנוי.
גם ההורים מתלוננים על כך שלפעמים זה כבר מגיע למצב שהם אלו שצריכים לעשות את שיעורי הבית וזה לא מועיל בשום דבר. כאשר משרד החינוך שמע את התלונות הוא החליט לתת עצמאות לכל בית ספר להחליט מה מתאים לו ולתלמידים שלו בנושא אבל גם כאן הייתה ביקורת רבה מצד התלמידים, ההורים והמורים ולכן משרד החינוך דנים על מנת להחליט על הנחיות חדשות שיועברו לכולם. לפי ההמלצות החדשות קובע שר החינוך שתלמידי כיתה א' יקבלו שיעורי בית אשר יצריכו עבודה של עשר דקות בממוצע וככל שיתקדמו בשכבת הגיל יורחב טווח הזמן בעשר דקות נוספות המשמעות היא שבכיתה ו' למשל יינתנו שיעורי בית המתאימים לשעה שלמה.
הרעיון בבסיסו היא להימנע מלתת שיעורי בית כהשלמה של החומר הלימודי הכוונה לחומר שהתלמידים לא הספיקו ללמוד בכיתה ונוסף על כך לשים דגש על כך שלשיעורי הבית יינתן משוב במשרד החינוך אף ממליצים לדאוג שתהיה התאמה בין שיעורי הבית שנתנו המורים המקצועיים, זאת כדי למנוע עומס במסגרת ההמלצות, ממליצים באגף לחינוך יסודי בראשותה של אתי סאסי כי בכיתות הנמוכות א' ו- ב', התלמידים יקראו ספר במשך דקות או ישחקו במשחקים שקשורים ליצירת מילים. בכיתות הגבוהות יותר ה' ו-ו', ההמלצה היא לקרוא במשך כחצי שעה. אפשרויות נוספות הן לנצל את הטלפונים החכמים ואת המצלמה שבהם כדי לסייר בסביבת המגורים ולצלם מבנים וחפצים בעלי צורות גאומטריות הנלמדות בכיתה ולחלופין לערוך ראיון עם אחד מבני המשפחה על נושא שנלמד בכיתה. התומכים בשיטה החדשה, מציגים מחקרים שנעשו בעולם והוכיחו כי אין קשר בין רמת ההצלחה של תלמידים לבין מתן שיעורי בית. מנגד סבורים המתנגדים לרעיון וטוענים כי ביטול שיעורי הבית ייצור פגיעה ברמת ההשקעה ובמסוגלות ההשקעה של התלמיד בחומר הנלמד. לטענתם שיעורי בית מאפשרים להורים להתעדכן במצבם הלימודי של הילדים ובמידה והדברים נעשים בצורה נכונה, הם גם מאפשרים יצירת קשר בין-אישי בין ההורים לילדיהם.

 

שיעורי בית? עושים בשביל הפרוטוקול

"ילדים רבים מפתחים אנטי לשיטת הלימוד המובנית שבה אין מקום לחשיבה יצירתית, בחירה וחוויה", אומרת אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית ומנהלת "מרכז גרתי", ומוסיפה:
"הילדים חוזרים מיום לימודים מעייף שבו הם נדרשים ליישר קו עם הבחירות של המורים לגבי מה נחוץ וחשוב שילמדו, ולפעמים מרגישים שלא מספיק מקשיבים להם או רואים אותם ואת ההעדפות שלהם.

"שיעורי הבית הם עוד סימפטום לשיטה ארכאית שלא לוקחת בחשבון את הצרכים של הילדים בחברות ומשחק בשעות אחר הצהריים ולרוב פועלת על עקרונות של שינון שאין לו ערך לימודי. הילדים לומדים לעשות וי על המשימה ולסיים מהר כדי להיות פנויים לענייניהם. הם חשים לפעמים שהמורים רק בודקים שהם עשו שיעורים בשביל הפרוטוקול, ולא מתעמקים בתוכן התשובות.

 

"אני חושבת שהיוזמה לבטל את שיעורי הבית היא התחלה של חשיבה יותר נכונה על הצרכים האמיתיים של הילדים, ויציאה מההצמדות האוטומטית לנורמות שאין להן ערך רגשי לימודי או חינוכי. צריך כמובן להשקיע את החשיבה בחלופות מתאימות במסגרת שעות הלימודים בבית הספר שמעודדות את הילדים לחשוב, להשקיע, לבחור וליצור. לטעמי זה יכול דווקא להעלות את המוטיבציה ללמידה ולא להוריד".

 

הסוף לריבים ולצעקות

המאבקים האלה נגרמים כיוון שחלק מהשיעורים לא פרופורציונלי מבחינת כמות או רמת השיעורים - מי מכם לא בנה תיבת נוח בכיתה ב' או ישב על עבודת שורשים ועיצובה? חלק מהשיעורים הוא המשך לחומר שלא נלמד בכיתה ומחייב את ההורים לעזור לילדים להשלים את החומר. רוב ההורים רוצים שהילדים יצליחו בבית הספר ולכן הם יעזרו ואפילו יכינו במקומם, אבל כל זה גורר מאבקים, צעקות וכעסים.

בחלק מהמדינות העולם שיעורי הבית בוטלו מזמן ובמקומם יש זמן לתרגול בבית הספר. זה הפורמט הנכון וההגיוני. המורים מלמדים וההורים נשארים בתפקיד ההורים. ילדים שמתקשים יקבלו מענה לקושי שלהם ולא יצטרכו לבלות את כל אחר הצהריים בלמידה וויכוחים על שיעורי בית.