הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

תוביל , תנסוק , תהיה כוכב

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
אודות הכתב: מערכת עיתון הצבי
תאריך: 2018-06-07 09:56:00

תוביל , תנסוק , תהיה כוכב
"תוביל , תנסוק , תהיה כוכב"

אורט ערד –"מהמובילים בדרום ב- 5 יח' לימוד במתמטיקה"

ראיון עם מנהלת בית הספר, רונית ז'אנו, המובילה את תיכון אורט ערד אל המקסימום
עיתון הצבי בסדרת כתבות על תיכון 'אורט ערד'

 

כתבה ראשונה בסדרה – "מצוינות אישית"

רונית ז'אנו, ילידת דימונה, נשואה+4, בוגרת B.Aבמקרא, ספרות וחינוך.

בוגרת M.Aבניהול מדיניות ציבורית, אוניברסיטת בן גוריון ובוגרת קורס מנהלים מטעם "אבני ראשה".

רונית החלה את דרכה כמורה לתנ"ך באורט קריית ביאליק, והגיעה במהלך חייה עד לניהול בית הספר אורט שהמוטו שלה הוא: "חינוך עושים באהבה". אופטימיות בחינוך זוהי אבן יסוד.

מה זאת אומרת?

"כשאני אומרת חינוך עושים באהבה, אני מדברת על אהבת אדם, ממנו מתחיל הכל ואליו הכל מתנקז. באנו לכאן כדי להשפיע על גורלות של אנשים,  הגענו לכאן כדי לייצר הזדמנויות להגשמה ולהצלחות. המורה היום אינו המורה של פעם. מרכז הידע נמצא בכל מקום, דבר שהופך את עצם היותו של המורה כמלמד  ומעשיר את התלמידים, להרבה יותר קשה. המורה היום צריך להגיע אל התלמידים על מנת ליצור עניין ושהם ירצו ללמוד ממנו. המורה משפיע מכוח אישיותו , אדם שמעניק לזולת, אדם שיודע לעשות את החיבורים הנכונים כמו, ניהול סיכויים, עבודה בצוות והעצמה למסוגלות. המטרה אינה רק להכשיר את התלמיד לסיים את כיתה י"ב, אלא להכשיר אותו לחיים כמו גם להגיע לאוניברסיטה ולצבא לעמדות מפתח, להיות משפיעים גם הם על אנשים. אנחנו מחזקים את הנקודות החזקות אצל כל תלמיד".

מה החזון של בית הספר?

"בית הספר שואף לחנך את תלמידיו בתוך סביבה בטוחה יצירתית, מכבדת ואוהבת ומעודד אותם להיות אזרחים ערכיים ואכפתיים המעורבים בחיי הקהילה. אנו במציאות המשתנה של המאה ה-21,המטרה גם  להעניק שוויון הזדמנויות לכל תלמיד ותלמיד, תוך הטמעה של כלים חדשניים להשכלה רב תחומית, על ידי למידה עצמאית יזמות והכשרת בוגרים חדורי שאיפה להצטיינות אישית.
ההורים הם המחנכים הראשיים, אנחנו המנטורים, המלווים את התלמיד במהלך דרכו. כשכולם יגידו נואש, התלמיד ידע שאצל המורה שלו באורט ערד יש סיכוי. זוהי החממה בלב מדבר שאליה אנו שואפים.

בזכות גישה זו, אנחנו מגיעים להצלחה של 85% בגרות. אנחנו נמצאים עם התלמיד ומשקיעים בו הכל. גם אם תלמיד מגיע לאמצע כיתה י"ב עם שליליים בתעודה, אנחנו מטפחים ומאמינים ראשית  ברמה של המסוגלות האישית שלו. תלמיד שמגיע  ל-י"ב, יש לו את היכולות הלימודיות, צריך רק לחזק אותו ובעיקר שלא יוותר על עצמו".

 

 

לפי איזה מודל את מובילה את בית הספר?

"אני שואפת לזקק ולהתמקד ב-5 ערכים:
מצוינות אישית, מצוינות לימודית, יזמות, חדשנות פדגוגית, מעורבות ונתינה לקהילה ולמדינה.
אני רוצה להגיע למודל של פינלנד. "זה לא בשמיים".

בשביל מודל כמו פינלנד, את צריכה גב שתומך בך, תקציבים. מאיפה?
"עבדתי קשה עם הגורמים המתאימים, עיריית ערד והעומד בראשה , סגן ראש העיר, מנהלת מח' החינוך, רשת אורט ומשרד החינוך שהם שותפים אמיתיים לדרך ולחזון והגעתי למודל ששנה הבאה נתחיל ביישומו.
אני רואה את בית הספר כמקשה אחת, כיתה ז' עד י"ד. שיפור תנאי העבודה של המורים, כמו חדר מורים אחד. בנוסף ייפתח חדר חדשנות פדגוגית וכמו בפינלנד, בחדר יהיו מדרגות במה, שבו התלמיד ילמד לעמוד מול הציבור ויפתח את היכולת הוורבלית שלו, עם פופים ומחשבים. חדר דומה יבנה בחטיבה העליונה. בנוסף ייפתח חדר שאליו יוכלו להיכנס תלמידים במקום להסתובב בחוץ. זה ייתן לתלמיד את המקום שלו. בסופו של יום אנחנו לא מנהלים משימות, אנחנו מנהלים אנשים.
הסיסמה היא 'אנשים עם אנשים, מול אנשים, לצד אנשים למען אנשים'.
אנחנו רוצים להביא את ההורים אלינו, שירגישו את המוגנות של הילדים, להשרות ביטחון. בתפיסה שלי, העבודה היא תוך כדי תנועה, יש בעיה? עושים סיעור מוחות ופותרים אותה. יש משובים עם התלמידים לפעילויות, הרגשה אישית ועוד. התלמיד היום יכול למלא משוב ישירות מהנייד שלו באמצעות טופס מקוון".

אורט ערד – אתר תיירותי

כאטרקצייה תיירותית, כשנפתחים מוקדים בעיר לתיירים המגיעים לערד, גם בית הספר פותח את הפלנטריום לקהל הרחב בהדרכת התלמידים. הפלנטריום מצויד בכל הציוד הנדרש. 
"בפסח האחרון כשפתחו מוקדים לתיירים, הגיעו אלינו מכל רחבי הארץ. מי שהדריך אותם, היו התלמידים. דבר כזה נותן הרגשת שייכות, העצמה אישית ויכולת להתקדם הלאה לדברים יותר גדולים. זה מוביל למצוינות לימודית ואנושית".

תגדירי "מצוינות אנושית"?

"מצוינות זוהי הכרה בטוב, הכרה בכך שאדם היחיד שאני צריך לשאוף להיות טוב ממנו הוא האדם עצמו. כאשר אדם יודע להכיר בטוב שלו מול עצמו הוא מסוגל להעניק לזולת, לחבר, למשפחתו, לקהילה ואחד דומה. מצוינות אנושית היא גם זו שבא אדם מסוגל לנהוג באיפוק, סבלנות ומחשבה לפני צעד הבא. הערך העומד בבסיס המצוינות הוא אהבת אדם, לאהוב את האדם כפי שאלוהים ברא אותו ומשם לצמוח איתו ללוות אותו ולהוות עבורו מקור כוח.

כל מורה הוא מחנך. לצד משמעת חזקה ואי ויתור על התנהגויות שאינן הולמות, יש מרחב עצום של שיח, הצבת יעדים, פיתוח רגישות ומסוגלות. ובעיקר הבנה שאנו בתהליכי גדילה והתפתחות תמידיים. בחזון שלי, כל תלמיד הוא מנטור לחבר שלצידו. לילדים יש עולם עצום של יכולות גם במרחבים הרגשיים".

מה צריך התלמיד לעשות על מנת להיות מצוין במצוינות אישית?

"מצוינות אישית – במצוינות אישית הבסיס הוא שהאדם מכיר בתודעה, בתובנות וברגש את הדבר הבסיסי שיקדם אותו, כלומר אמונה בלתי מתפשרת. "אני מסוגל, אני יכול, וההצלחות שלי הם חלק מהעולם עבורי". אנו בבית הספר צועדים עם התלמידים בדרך זו ומאפשרים עבורם אין ספור אפשריות להשתפר ולהצליח. חשוב שלתלמידים יהיו יעדים אישיים. אנו מכוונים אותם להשגת תעודת הבגרות האיכותית ביותר שתאפשר להם להיות בעמדת בחירה לכל אשר ליבם חפץ ללמוד הן בצבא ובאקדמיה השמיים לעולם אינם גבול. כמו כן ההנדסאים וההנדסאיות שלנו המגיעים לפסגות, תעודת בגרות ובנוסף דיפלומת הנדסאי חשמל. אני בבית הספר שנים רבות ועבורי הוא בית. מעולם לא פקפקתי ולו לרגע באיכות האנושית של תלמידי. יש להם יופי מיוחד כאן בערד, שאין כמותו בארץ. ילדים טובים, מוכשרים ומצליחים ברמות האישיות ובהצלחות ברמה עירונית, ארצית ועולמית. וזאת גם בזכות הורים תומכים. יחד כולנו שרים את שירת החינוך".

תני לי דוגמה של תלמיד שכולם אמרו נואש, אבל הצליח והגיע למצוינות אישית
"תלמיד כיתה יא' שבכיתה י' אמר נואש. לא הייתה לו תקווה להגיע בהצלחה לנקודת הגמר. הצוות החינוכי לא וויתר לו ולא וויתר עליו. היום התלמיד מסיים כיתה יב' עם הישגים נפלאים, חמש יחידות אנגלית חמש יחידות אזרחות (מסלול וירטואלי מיוחד) חמש יחידות ניהול עסקי וארבע יחידות מתמטיקה. כמו כן הוא סיים בהצלחה קורס גישור שנה א' והוא לא מפסיק לחייך. בעולם החינוך, אופטימיות ואמונה הם מנועי הצלחה, בלעדיהם דבר לא היה קורה ולכן ההצלחות לשמחתי רבות".

85% זכאים לבגרות, מה האתגר הבא?

"אקלים ערכי מיטבי – אותו מובילים תלמידי בית הספר יחד עם הצוות החינוכי, בבחינת : "אורט ערד משנה סדר חברתי" ונמצא בין בתי הספר המובילים במדינת ישראל בתחום ההישגים הלימודיים ובערכיים, חדשנות, יוזמות, ואקלים מיטבי.

בתפיסת הניהול שלי אני כאן כדי לתת שרות לתלמידים שלי, לצוות בית הספר להורים ולקהילה. אעשה את הכי טוב שאני יודעת באהבה ובשליחות אמיתית.
המציאות היום יומית היא לעתים קשוחה, מהולה באתגרים ובקשיים אך האמונה חזקה מעל הכל. מנהל לעולם אינו מוביל לבד, יש לצידו אנשים וצוות המזוהים עם הערכים והיעדים אליהם הוא מוביל. לשמחתי, בורכתי באנשים מסורים וזו ההזדמנות לומר להם תודה על עשייה חינוכית מבורכת מדי יום. לכל צוות עובדים ומורים בבית הספר, לחברי ההנהלה שלצידי : רינת ביטון מנהל חט"ב, גיל שחר מנהל חט"ע, שלמה בניאן מנהל תחום ערכי חברתי, ודוד עוז מנהל אדמיניסטרטיבי. ועל כך תודתי לכולם".