הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

ערד – עיר שחוברה לה יחדיו

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
אודות הכתב: ירון רבינוביץ
תאריך: 2016-11-16 19:19:30

ערד – עיר שחוברה לה יחדיו
"ערד – עיר שחוברה לה יחדיו"

 כבר תקופה ארוכה שהעיר ערד עוברת טלטלה בכל הקשור ליחסי התושבים האחד כלפי השני. בעקבות חוסר המידע שהתושבים לוקחים עימם אל המאבק ואינם יודעים למה הצד השני נאבק עימו, עיתון הצבי מביא לכם לראשונה את הדעות החלוקות בין הצדדים שגרמו לקרע עמוק בין תושבי העיר.עתה, יוכלו תושבי העיר להחליט אם להחריף את המצב אליו נקלענו או להנמיך להבות ולתת לשלטון החוק לעשות את העבודה.

בחודשים האחרונים אנו עדים לקרע בין אוכלוסיית חסידות גור לתושבי ערד החילוניים. חסידות גור והעומד בראשה, הרב צבי ביאלסטוצקי, המוביל מאבק נגד עיריית ערד בדרישה לספק מבני חינוך ותפילה לאוכלוסייה שלו ומנגד, העירייה בראשותו של ראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו, נאבקים כנגד פעולות חסידות גור הלא חוקיות לטענת עיריית ערד כמו תליית שלטים עם פסוקים מהתורה ושלטי למכירה והשתלטות על מבנים ברחבי העיר. אלה מול אלה נאבקים בבתי משפט כאשר כל זה, גורם למתח גבוה בין האוכלוסיות השונות. כל זאת אנו רואים בדפי בפייסבוק שקמו לאחרונה הקוראים להיאבק על צביונה של העיר ובתגובות בלתי הולמות של תושבים הקוראות אף לבצע מעשים פליליים. רק לאחרונה התפרסמו סטטוסים המסיתים לדבר עבירה כנגד אוכלוסיית גור , דבר שיכול להוביל לאסון.

ביצעתי שיחות הן עם אזרחים חילוניים בעיר והן עם חסידי גור. האוכלוסייה החילונית לא יודעת ולא מבינה על מה המאבק. האם ברצונם להפוך את ערד לעיר חרדית? האם הם רוצים לגרש את האוכלוסייה שלא מיישרת קו עם חסידות גור? ומצד שני, מה גרם לעיריית ערד להתחיל לאכוף את החוקים שלא נאכפו במשך תקופה ארוכה ולהתמקד דווקא בחסידות גור?

על מנת לעשות סדר בדברים ביקשתי את דבריו של הרב צבי ביאלסטוצקי, ראש ישיבת חסידות גור בעיר ולספר על מה המאבק כנגד עיריית ערד ומצד שני את דברי ראש העיר על הצד שכנגד.

 

הרב צבי ביאלסטוצקי שלח את דבריו והם מפורסמים כאן לראשונה:

"כמה מוזר לראות, אדם שכמו הגרועים שבאומות בהיסטוריה היהודית, רודף את היהדות ואת מקיימי מצוותיה: מוציא צווי הריסה לסוכות, והוא, הזאב, מתחפש לכבש תם, וזועק את זעקת הקוזק הנגזל.

ניסן בן חמו, כותב בפרסומיו, כי תושבי ערד החרדים וחסידי גור, זכאים לכל זכויות האזרח בעיר. אבל בפועל הוא נוהג אחרת לגמרי. לכל ילד מגיע על פי החוק גן ילדים, בית ספר ומשרד החינוך גם מתקצב זאת לעירייה. אבל הוא מונע בשרירות מהילדים החרדים מקומות לימוד. אפילו בילדים הפגועים, הנכים, החינוך המיוחד, הוא לא בוחל לפגוע ולמנוע מהם את השירותים החינוכיים והשיקומיים המגיעים להם, אם הם חרדים!

בנשימה אחת, טוען בן חמו כלפיהם, כי פלשו כביכול, אל המקומות הציבוריים אליהם נכנסו כמה מהמוסדות החינוכיים, בדרך כלל באישור בתי המשפט. יוזכר בזה כי בית המשפט קבע שעיריית ערד עברה על בזיון בית המשפט, באי ציות לצווי בית המשפט בקשר למקומות לימוד לילדים חרדים, מהחינוך המיוחד.

במקום להתבייש, מתגאה בן חמו בכך שהוא מנהל מסע רדיפה משפטי נגד מוסדות החינוך, הילדים הבריאים וגם הנכים והוריהם האומללים – רק בגלל שהם חרדים! הוא גם מבטיח שלא להרפות מהמאבק המרושע הזה.

בן חמו מתנכל לעשרה בתי כנסת בעיר, ונגד חלקם הוציא צווי פינוי ומנהל נגדם הליכים משפטיים.

העיריה מקבלת ממשרדי הממשלה תקציבים שונים עבור האזרחים. על פי החוק, היא חייבת לחלק את המשאבים לכל האזרחים בשווה. לציבור החרדי בערד, מגיעים אפוא, 18 אחוז מתקציבי תרבות וספורט, תרבות תורנית,  תמיכות, חוגים. בן חמו מדיר את הציבור החרדי מכל אלה.

כמו הגרועים שבאומות, עליהם שמענו בספרי הסיפורים, הוציא בן חמו צווי הריסה לסוכות.

גרוע מגויי הארצות, הוציא בן חמו צווי הריסה נגד עמודי עירוב. יוזכר בזה כי בערי אמריקה ואירופה, כולל בווינה בירת אוסטריה, ארץ ועיר עם מסורת עתיקה של אנטישמיות, יש כיום עירוב. אבל בערד בן חמו אוסר.

הוא גם אוסר על הפעלת צופרי שבת, המודיעים לציבור על זמן כניסת השבת.

בן חמו פרסם לפני שבועיים בשנאה ובעויינות, כנגד זמירות השבת הבוקעות מהבתים היהודיים של ערד. כיון שבא לכלל שנאה, בא לכלל טעות פלילית. הוא הבטיח בהודעתו ללחום "בצורה לא פרופורציונלית" בחסידי גור, דבר המהווה עבירה פלילית על החוק, האוסר אכיפה בררנית. נושא האכיפה הבררנית כבר עומד בדיון נוקב בפני בית המשפט העליון והשופט העליון אליקים רובינשטיין כבר התייחס לזה, וכמו כן נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופט יוסף אלון. תלוי ועומד בג"צ 1462/62 בעניין זה.

בן חמו טוען כנגד תפילת חסידי גור בבית הכנסת האשכנזי, בית הכנסת של כולם ומכריז כי יחזיר את המקום לידי העיריה. חסידי גור הם אשכנזים, ואך טבעי שיתפללו בבית הכנסת האשכנזי המרכזי. ומה תעשה העיריה עם בית הכנסת, אם וכאשר יחזור לידיה, אם לא תפילות של יהודים אשכנזים בין כתליו?

חסידי גור הציגו בעיר שלטים חיוביים וחינוכיים, במסגרת המאבק הפוליטי הלגיטימי והמהוגן. אלה היו לצנינים בעיניו והוא ניסה ללחום בהם, בקנסות, בדו"חות, בהתראות. פנינו לבית המשפט שלא הבין מה רוצה בן חמו, ואישר את השלטים. לבקשת בית המשפט הסכמנו משום רצון טוב, על הגבלת מספרם ל-600. בן חמו מתיימר להציג זאת כאיסור בית המשפט על השלטים ומבטיח למגר את השלטים. על זה נאמר: "אל יתהלל חוגר כמפתח".

ניסן בן חמו קורא לקיצונים משני הצדדים לאיפוק. הוא טועה בגדול. הוא עצמו מתאר בהודעה שהוציא, את ציבור חסידי גור כאנשים הגונים ושקטים. מעולם לא יצאה מהם פעולה או אפילו איום כגד אי-מי. קריאה לאיפוק עליו להוציא רק נגד אנשיו שלו, שנהגו ונוהגים באלימות.

יוזכרו בהקשר זה, המקרים שבהם השליכו לבתי כנסת רגלים וראש של חזיר. כמו כן ציירו צלבים על בתי כנסת ובתים אחרים בעיר. לא אמרנו שבן חמו השליך את החזיר או שלח להשליך. אבל זה לבטח בא בהשראת ההסתה הבוטה שלו נגד חרדים. ואגב, למרות כל מה שהוא עושה, הוא מציג רגל ואומר: "ראו שטהור אני!".

בן חמו מתהדר בתלונה שהגיש למשטרה כנגדי. עד היום לא נחקרתי ואין על מה לחקור אותי, שכן הנני עומד אחרי כל מלה שאמרתי וההגנה הכי טובה היא: אמת דיברתי. ואני חוזר ואומר: אמת דיברתי ואמת מוכחת!

ניסן בן חמו קובל על תארים שכביכול נקשרו לשמו. כנראה מתוך בורות, או חוסר בהבנת הנקרא. אם אומרים על פלוני שהוא "שונא ישראל", אין זה שם תואר, או כינוי גנאי. זה תיאור של פעולה של אדם, שבמעשיו מבטא שנאת ישראל או מגביר שנאה וקיטוב בעם ישראל. אחר כל המעשים שעושה בן חמו בשיטתיות ובסדרתיות נגד כל דבר יהודי וכל דבר דתי ונגד כל הציבור החרדי בערד, אנו מציעים שיעיין במקורות ויבחר לעצמו את התואר המתאים לו.

השבת הייתה שבת האחדות של יהודים דתיים וחילונים, חרדים ומסורתיים בערד, סביב בית הכנסת האשכנזי, בית הכנסת של כולם. אני קורא להקים בערד ועדה של רצון טוב, שתאחד את כל התושבים, והאמת והשלום אהבו".

עד כאן, דבריו של ראש הישיבה של חסידות גור, צבי ביאלסטוצקי.

 

 

 

ביקשתי מדוברות העירייה להגיב לדבריו של הרב וזוהי תגובתם:

"בשנתיים האחרונות הגיעו משפחות רבות מקהילת גור לערד, ואיתן הגיעו מספר קיצונים שמנסים לשנות את הסטאטוס- קוו שקיים בעיר במשך עשרות שנים.

אחד מהקיצוניים הללו הוא הרב צבי ביאלוסטוצקי המוכר במגזר החרדי כ "גנרל מלחמות", קרי, הוא נשלח לערים שונות על ידי ראשי הקהילה כדי לחולל מהומות ולנהל מערכות של הסתה והטרדת הציבור החילוני. וכך הוא נוהג מיום הגעתו לערד.

בבחירות שנערכו בעיר לפני שנה לערך נבחר עו"ד ניסן בן חמו לראשות העיר ברוב חילוני גדול וסיעת גור מצאה עצמה לראשונה באופוזיציה העירונית.

סיעת גור אינה משלימה עם תוצאות הבחירות ועם השינויים במדיניות העירונית החדשה.

נציגי הקהילה משתמשים במילים 'אנטישמי' ו'שונא ישראל' כלפי ראש העיר ועובדי עירייה אחרים, בכל פעם שהעירייה אוכפת את החוק נגד עבירות הבנייה, פלישות בלתי חוקיות למבני ציבור, פתיחת עסקים בבתי דירות בניגוד לחוק, הצבה פרטיזנית של "עמודי עירוב" עם גושי בטון חשופים בניגוד לחוק- ותוך סיכון חיי אדם, וכן גם אכיפה נגד תליית שלטים ברחבי העיר בניגוד לחוק.

אכיפת חוקים אלה (שמתבצעת באחידות כלפי כל מי שעובר החוק) ככל הנראה זרה היא לקהילה - משום שעד לבחירתו של ראש העיר עו"ד ניסן בן חמו לתפקידו - הייתה העלמת עין מעבירות אלה.

ככל שמדובר במחסור במוסדות ציבור ובמוסדות חינוך לקהילת גור – החוסר לא נוצר בשנה האחרונה בה מכהן ראש העיר עו"ד ניסן בן חמו, שקיבל לידיו מצב נתון.

כבר נאמר למנהיגי החסידות ולעומד בראשם כי אין העירייה מתנגדת כלל לבניית מבנים בהתאמה לצרכי הקהילה, אך היא אינה יכולה לעשות זאת מקופתה שלה ועליהם לפנות, אפילו ביחד עם העירייה לבקש תקציבי בנייה מממשלת ישראל. משום מה, גם את זאת מסרבים מנהיגיה לעשות".

עד כאן תגובת דוברות העירייה.

 

לסיכום ישנם חילוקי דעות בין הצדדים, לכאן ולכאן. המאבק הנוכחי תופס תאוצה לקראת חוסר שליטה ולראיה, הפוסטים המזעזעים בפייסבוק הקוראים למעשים פליליים כנגד אוכלוסיית גור.              אנו נמצאים במדינה דמוקרטית השומרת חוק. המאבק כרגע נמצא בבתי המשפט. ברגע שתינתן החלטה, יש לקוות שהציבור בין אם זה הציבור החרדי ובין אם זה הציבור החילוני יקבל את הדין ולא ייקח את החוק לידיו. ערד זאת העיר שלנו, של כולם. רק אנחנו נוכל להרים את העיר כלפי מעלה בשיתוף פעולה האחד עם השני ולא לתת לגורמים אלו ואחרים להוריד אותנו שאולה. בשיחות פרטיות עם תושבים משני הצדדים, ניתן להבחין כי שלמות העיר חשובה לכולם מתחת לפני השטח. שני הצדדים מעוניינים בהנמכת הלהבות והשראת שקט בעיר.