הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

סלון בטון - הפנינג אמנותי באבישור

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
אודות הכתב: אורן עמית
תאריך: 2015-11-26 11:05:18

סלון בטון - הפנינג אמנותי באבישור
"סלון בטון - הפנינג אמנותי באבישור"

 

אמנים ואדריכלים מכל הארץ השתתפו באירוע הממנף את עשר הגינות האקלימיות של שכונת אבישור

"ערד אמנות אדריכלות" - תכנית שהות האמן הפועלת במתנ"ס ערד השיקה בשישי האחרון אירוע שנתי שחל ביום הולדתה ה-53 של העיר, שעסק באמנות הציבורית והאדריכלות של ערד. אוצרת האירוע, הדס קידר, היא המנהלת האמנותית של התכנית ואמנית בקהילה בערד.

בסלון בטון 01 הוזמן הקהל הרחב לזרקור על הגינות האקלימיות שבשכונת אבישור בעיר, אחד הפרויקטים השאפתניים והרדיקליים בתחום תכנון הנוף בישראל. האירוע החל בסיור בהדרכת האדריכל צבי דקל שזכה בפרסים רבים כולל פרס קרוון היוקרתי בזכות תכנון הנוף בשכונה. הסיור נערך בסדרת הגינות שנבנו בסוף שנות ה-60, המהווים מקרה מבחן מרתק לאופן שבו נשזר פיסול סביבתי בתוך מרחב מחייה משותף.

את הסיור עם דקל הנחה האדר'ישראל דרורי, החוקר את פועלו של דקל לאורך השנים. בתום הסיור, השניים הזמינו את האדר' רוברט אונגר והגיאוגרפית ד”ר בתיה רודד, שניהם תושבי ערד, להשתתף ברב שיח אודות הגינות באולם הקונסרבטוריון.

בתערוכת החוצות 'סלון בטון', שנתלתה על גדר בית ספר אבישור בסמוך לאחת הגינות, הוצגו התייחסויות אסתטיות למאפיינים הייחודים של השכונה והעיר. בין המציגים: ג'ניפר אביסרה, אורי גרשוני, גודרון ווידלוק (גרמניה/גאנה), אלונה וייס (ארה"ב), אורית ישי, דנה לב לבנת (Permanent Vacation),  אלדד מנוחין, עמיחי מלקי (צרפת), נוריטקי מינאמי (ארה”ב) וסאשה פליט. התערוכה תוצג עד סוף חודש דצמבר.

 

עוד נכס אדריכלי בשכונה הוא חדר אשפה שעליו נכתבו מאמרים רבים בשל צורתו דמוית המערה ונוכחותו בלב הגינה. חדר האשפה, המשמש בשנים האחרונות כמחסן של מחלקת הגינון, הוסב לרגל האירוע לגלריה פופ-אפ בה הוצגו פיסול ווידיאו פרי שיתוף פעולה בין האמנית מרב קמל, ששהתה בעיר במסגרת תכנית שהות האמן וקבוצת "מנהיגותרבות ערד", המונה שישה תלמידי תיכון.

 

שיאו של האירוע היה במופע פארקור שתוכנן במיוחד עבור הגינות. הספורט האתגרי קיבל בערד ביטוי מיוחד כאשר פגש את צורתן המינימלסטיות וחומריותן העזה של הגינות. אמני הפארקור הובילו את הקהל בין הגינות, ומיד אחר כך הופיעו בגינות הרכב כלי הנשיפה של הקונסרבטוריון ואנסמבל התיאטרון המקומי פריזמה בבימוי מיכל יהודה עם קטעים מעובדים מ"שורה ראשונה כסא 15 באמצע".

 

האירוע לווה בקטלוג שכולל טקסט של אדר' מיכאל יעקבסון על הגינות האקלימיות וראיון עם האדר' צבי דקל; טקסט אישי של האדר' גיא נרדי על חווית ילדותו ובגרותו בערד וטקסט של האדר' ישראל דרורי העוסק בפועלו של האדר' צבי דקל. 

 

"העיר ערד בה גדלתי הייתה מקום בטוח ונעים", כתב בקטלוג ראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו. "כילדים, התרוצצנו במרחבים הציבוריים בהנאה, וגם הגינות באבישור זכורות לי כגינות משחק שמחות. עם השנים השתנתה השכונה, והגינות יחד איתה. אני שמח על הזרקור שבחרנו להפנות אל הנכס האדריכלי-תרבותי הזה ומקווה שנדע למנף אותו כמרכז לקהילות שבשכונה וכמוקד משיכה לשכונת אבישור ולעיר כולה".

 

"הגינות האלה נחבאות מהעין", כתב אורן עמית, מנהל תרבות וקהילה במתנ"ס ומיוזמי התכנית, בקטלוג האירוע. "המבקר בשכונה יכול לא לראות אותן, וגם כשרואה, לא להתרשם מהם במיוחד. בשנים שחלפו ציירו עליהן אמנים מקומיים, ועובדי גינון צבעו בצבעים עליזים את חלקם. את הקסם המוזר של הגינות מצאתי דרך עיני האמנים שהגיעו לעיר דרך תכנית שהות האמן 'אמנות אדריכלות ערד', שנשבו בצורות הבטון המעוגלות ובעיגולים, המשולשים והקווים המטיילים בהומור על הקירות האפורים, צילמו אותן ויצרו עבודות וידאו ארט".

 

הדס קידר, אוצרת הפרויקט, הוסיפה כי "תערוכת הצילומים 'סלון בטון' מבקשת לפתוח את שדה הראייה ולכלול בתוכו גם את מה שלפעמים נשכח או נעלם מן העין: הצמחייה, חיות המחמד, העוברים ושבים והמתרחש מידי יום בגינות. וכאן, אמנות אולי אינה יכולה להביא לשינוי תפיסתי מיידי, אך כן להציע הסתכלות שונה על הקיים".