הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

אורט צור ערד – סולל לך את העתיד

מאת: דקלה שוקרון writer
תאריך: 2011-07-21 12:20:39

אורט צור  ערד – סולל לך את העתיד
"אורט צור ערד – סולל לך את העתיד"


אורט – צור ערד, זהו ביה"ס מקצועי, אשר בגמר לימודי התיכון יכולים התלמידים לסיים עם מקצוע ביד. כל המחקרים היום מראים כי מבחינת רמת הסתכלות – תלמיד שלמד מקצוע במהלך לימודיו הבית – ספריים, רמת הסתכלותו גבוהה יותר מזה שלא לומד מקצוע.


זהו ביה"ס אחד, השייך לארבעה גורמים – אורט, עיריית ערד, משרד התמ"ת ו"צור" (סר ורטהיימר – תורם הסדנה לעיבוד שבבי, הסדנה הטובה ביותר בארץ כיום).


ביה"ס אורט – צור קם לפני שנתיים, סיים לנהל את שנתו הראשונה בביה"ס , מר שוקי רוסק, איש חינוך ותיק בעירנו.
מה שמיוחד בביה"ס הזה הוא שהתלמידים רוכשים מקצוע, בסיום כיתה יב' , הם מסיימים עם 14 יחי'  בגרות טכנולוגית ותעודת גמר ולאחר שנתיים של לימודים במכללה הטכנולוגית (הקרובה ביותר היא באר-שבע), יכולים התלמידים להפוך להנדסאים.


בביה"ס שתי מגמות עיקריות -  האחת היא עיבוד שבבי, והשניה ניהול מערכות משרדיות.
חסרים עובדים בתעשיה, התחום  "עיבוד שבבי " מבוקש מאוד כיום , גם השכר גבוה בהתאם.


מה שמייחד את סגנון הלימודים בביה"ס הוא  שתלמידי יא'  - יב' לומדים במשך 3 פעמים בשבוע ועובדים במשך יומיים בשבוע, הם מקבלים שכר על העבודה ויכולים להמשיך לעבוד בימי שישי ובחופשות מביה"ס. כיתות ט' – י' לומדים  חמישה ימים בשבוע, כיתות ט' לומדים את מקצועות הליבה ומקבלים טעימות ממקצועות המגמה (מתנסים בהתנסויות), בכיתה י'  - הם כבר מחולקים למגמות.


בהקמת ביה"ס התלמידים שהגיעו אליו, היו תלמידים שבעיקר הגיעו מחוסר ברירה, חלקם נפלטו ממערכת הלימודים או מהתיכון המקיף.


לאורך שנת  הלימודים האחרונה (תשע"א), הגיעו מיוזמתם האישית תלמידים שרצו ללמוד בביה"ס. הם שמעו כי זה אינו ביה"ס מקצועי בלבד, אלא שיש בו יחס חם, אישי ,    התלמידים שלומדים בו שבעי רצון  ויש לימודים עם עבודה, מה טוב!


שוקי מספר שהשנה קלט ביה"ס 12 תלמידים שביקשו להתקבל, לא כולם יכולים להתקבל, אבל טוב  וחשוב לדעת שתלמידים מגיעים גם מבחירה אישית.


הקו המנחה את צוות ביה"ס, בו שוקי מאוד מאמין , הוא ש " כל אחד יכול להצליח, אין אדם שאינו מסוגל ! " ישנם תלמידים שהגיעו עם מעט חוויות הצלחה ותפקידו של צוות ביה"ס היה בראש ובראשונה לאפשר לכולם לחוות הצלחות. שוקי מוסיף כי מה שמחלחל מלמעלה יגיע גם למטה  - החשיבות מעל לכל היא האמונה בילדים, שהצוות יאמין בהם על מנת שתחושה זו תחדור לליבם של התלמידים, כדי  שגם הם יאמינו בעצמם.

בעקבות החדרת המוטיבציה  חל שינוי אצל כולם – חלקם יותר וחלקם פחות, אבל שינוי התרחש! הביטחון העצמי, הדימוי האישי וההצלחה הלימודית היתה מנת חלקם של תלמידי ביה"ס בשנה האחרונה. נפלא לדעת שיש בביה"ס תלמידים שמרגישים טוב עם עצמם ומעוניינים להגיע וללמוד בו.


תלמידים שבעברם כלל לא ניגשו למבחנים,  ניגשו השנה למבחני גמר בניהול מערכות משרדיות ולמבחני בגרות במקצועות : מתמטיקה, אנגלית ושירטוט.


אחת השיטות ליצור חוויות הצלחה היתה לא להעמיס חומר לימודי במבחנים, בתחילת השנה, הצוות גיבש החלטה כזו, על מנת שהתלמידים יצליחו ועם הזמן כמות החומר עלתה, עד לרמה שהתלמידים יכלו לגשת לבחינת בגרות.
כל בעליי התפקידים נותנים יחס אישי לתלמידים, התלמידים מרגישים בבית, למען האמת, יש אווירה מאוד נעימה בביה"ס , אפילו שהוא היה ריק, הודות לחופשת הקיץ, הוא לא היה קר ומנוכר, משהו שידר שמחה, אסתטיקה, תמונות נופים צבעוניות על הקיר, הסדנה ברמה גבוהה מאוד, מכונות חדישות, לא פלא שהתלמידים שמחים להגיע לביה"ס.
חודש ספטמבר תשע"א , תחילת שנת הלימודים לא היתה קלה לדבריו של שוקי, אך לאחר מכן התלמידים הבינו כי כולם רוצים בהצלחתם, וכך דרישות הצוות התקבלו על התלמידים באהבה, הם הבינו שהצוות מאמין בהם, משהו שהיה די חדש להם, מנקודה זו חל מפנה בהתנהגות ובתחום הלימודי אצל כולם.


יש יצירה בביה"ס, יש עשייה, כל שליש לימודי אינו דומה לקודם לו, הם מתקדמים בצעדי ענק, צוות ביה"ס הוסיף תגבורים ללימודים – הכל למען הצלחת התלמידים.


גם ההורים משתפים פעולה בצורה יוצאת מן – הכלל , באסיפת הורים הראשונה ביקש שוקי מאב הבית שימלא את האולם ב- 50 כיסאות , אב הבית אמר לשוקי : " בפעם הקודמת הגיעו רק שלושה הורים, על איזה 50 כיסאות אתה מדבר?" שוקי ענה לו באופטימיות האופיינית לו,  " אל דאגה, הם יגיעו" ובאמת כך היה, הגיעו 50 הורים והאולם היה מלא עד אפס מקום, אלו שלא הגיעו , אפילו הודיעו שלא יוכלו לבוא, הורים אוחזים יד ביד עם הצוות.


התלמידים זכו השנה גם לפעילויות גיבוש, בחוות פיליפ, היו צריכים לאסוף עדר של חמורים ולרכזם במוקד אחד, זוהי פעילות  כלל לא פשוטה, שנעשית כיום בכל סדנת מנהיגות בארץ (אפשר להתפשר גם על כבשים), מחנה גדנ"ע בשדה בוקר, פעילות מניעת שימוש סמים בסינמה סיטי , פעילות סיום שנה בסופרלנד. התלמידים היו מורגלים שלרוב לא מוציאים אותם לטיולים, אבל הפעם – כולם יוצאים ואני בטוחה שהחוויות רבות ומעצימות.


התכנית לשנה הבאה היא לפתוח מפעל בתוך ביה"ס, הטובים מבין התלמידים יקבלו הזדמנות לעבוד גם בשעות החופשיות , יש דרישות לייצר חלקים ממפעלים, על-מנת שהתלמידים יעבדו , גם ממשרד הביטחון.


בנוסף למפעל נוצר קשר עם משרד הביטחון, יחידה טכנולוגית של חיל המודיעין ויחידה צבאית נוספת (מסווגת), מתוך כוונה שהיחידות יחנכו את התלמידים ברמה אישית, מקצועית וקבוצתית, שוקי מוסיף שהמטרה לייצר פרויקטים משותפים, השתלמויות מקצועיות לצוות ועוד.


התלמידים הטובים – יזכו להתגייס בשירותם הצבאי ליחידות אלו, לרכוש נסיון של שלוש שנים מלאות בתחום ולאחר מכן, יפתחו להם אפשרויות רבות בתעשיה.


השנה סיימו 54 תלמידים, בשאיפה שבשנת תשע"ב יסיימו 70 תלמידים.