הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

מסע ספרותי- לעולם הקסם והדמיון

מאת: מועצת ההורים writer
אודות הכתב: בי"ס לבאות
תאריך: 2011-07-07 13:15:04

מסע ספרותי- לעולם הקסם והדמיון
"מסע ספרותי- לעולם הקסם והדמיון"

תלמידי בית ספר "לבאות-מנגן ושר" יצאו גם השנה – זאת השנה השלישית ברצף - למסע ספרותי סובב סיפורי עמים. מסע מסוג זה הפך למסורת מבורכת דרכו התלמידים נחשפים לתהליך למידה חוויתי להכרת תרבויות של עמים שונים.


כלל התלמידים מעמיקים בלמידה בז'אנר של סיפורי העמים לסוגותיו: במהלך חודש מאי
תלמידי שכבות א'- ב' עוסקים בלימוד אגדות ומעשיות, תלמידי כיתות ג'-ד' מוסיפים ומרחיבים לנושא המשל ותלמידי כיתות ה'-ו' בוחנים את הז'אנר כולו על כל תתי הסוגות שלו.


כל סוגה משמרת בתוכה עושר של חשיבה המטשטשת את הגבולות בין עולם המציאות ועולם הדמיון. המוטיבים של המעשיות, האגדות, משלים משותפים בין העמים, של כל עם מטביעים במעשייה את חותמו.


ילדים קטנים וילדים בכלל אוהבים סיפורי אגדות. סיפורי האגדות הוא עולם נפלא לגדול בו. כל שנה מחדש אנו מסכימים שאין ילד אשר לא אוהב לשמוע ולקרוא סיפורים אלו.


במהלך הלמידה נחשפים התלמידים לאגדות, מעשיות וסיפורי העמים שלימודם אהוב על התלמידים מאוד.
אין ספק שבלימוד התכנים חווים התלמידים חוויה אסטטית ורגשית מעצם יחודו של הז'אנר שיש בו כדי לגרום הנאה ובה בעת להעשיר את עולמו של הלומד, להסביר לו את רגשותיו ולחזק את התפתחותו האישית. ממקום זה נעשה החיבור ביתר פשטות וקלות לכל אופנויות והישגי השפה הנדרשים, הרואה את השפה כמרכיב חשוב בהתגבשות זהותו התרבותית, הלאומית והאישית של התלמיד, זהות הניזונה ממקורותיה של השפה והספרות על רבדיה והקשריה החברתיים והתרבותיים.


בכל שנה מוביל בית הספר את המסע בדגש אחר. השנה בחר בית הספר להדגיש את הפן של השיח הדבור. תהליך הלמידה מאפשר לתלמידים בחירה הן של היצירות הנלמדות והן של דרכי הלמידה. התלמידים מתנסים בדרכי למידה מגוונות ויצירתיות כאשר בסיומו של התהליך הם מתבקשים להציג תוצר המשקף את התנסות הלמידה בזוגות או בקבוצות, באמצעות עבודה עיונית, שימוש באמצעים מתוקשבים, אומנות פלסטית וכו'.


סופו של תהליך הלמידה משקף את העשייה השנתית בתחום השפה ונעשה ביום שיא
המתקיים בבית ספרינו בו שותפים לחוויה הורים וילדים.


בתחילת חודש יוני התקיים יום שיא במהלכו היו מקודי פעילויות שונים כמו מספרי סיפורים: אגדות, מעשיות, סיפורי עמים, הצגה/המחזה של סיפורי עמים בשפות כגון אמהרית, ספרדית, רוסית שהתלמידים הכינו, פעילות יצירתית - הכנת דמיות מתוך המעשיות, מוקדי חידות, תשבצים ותפזורות סביב הסוגות הספרותיות השונות. כל מרחבי הלמידה "לבשו" תפאורה מתאימה עפ"י הסוגה הספרותית שתלמידי השכבה למדו.


תודה מיוחדת, למורה מלכה זילברפרב כרכזת חינוך לשוני בבית ספרנו שהובילה שנה נוספת את התהליך מתחילתו עד ליום השיא, ישר כוח!


תודה לצוות המורות שהצטרפו למלכה בהכנת התכנים ליום השיא : ליאורה, נרקיס, רינה וסיון. תודה גם למורות סבטלנה ואולגה על הפעלת מוקד משולב מוזיקה וכמובן להורים הרבים שלקחו חלק פעיל בכל המסע המיוחד.


ולסיום, מדברי הורים ששיתפו אותנו בתחושות ורגשות בתהליך למידה מיוחד זה: "כל ילד וילדה הם הנסיכים הפרטיים שלנו. על כל אחד מהם אנחנו מרעיפים אהבה. לכל אחד מהם אנחנו מספרים סיפורים ואגדות בשעות היום וגם לפני השינה. אנחנו ,כהורים, רוצים לפתוח בפני הנסיכים והנסיכות שלנו עולם קסום ולתת להם תחושה שהחיים יפים, שהכל אפשרי!"


זהו בדיוק המסר של האגדות - החיים לפעמים קשים, אבל בסופו של דבר... יפים ומלאי קסם. אגדות וסיפורים הם המזון הרוחני שאנחנו נותנים לילדינו באהבה שאין לה גבולות.