הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

יוצאים לתרבות טובה

מאת: בן שיף writer
תאריך: 2013-01-03 13:34:09

יוצאים לתרבות טובה
"יוצאים לתרבות טובה"

צילום: יוסי זמיר (באדיבות סל תרבות ארצי)

נראה כאילו מאז ומתמיד נשלחו ילדים ממערכת החינוך דרך סל התרבות העירוני לחוות ולספוג תרבות ישראלית אמיתית. תפקידו של סל התרבות הוא לחשוף כל תלמיד, מכיתה א' ועד יב', לארבעה תחומי תרבות לפחות במהלך השנה: אמנות, ספרות, קולנוע, תיאטרון, מחול, מוזיקה ומה לא. לא פשוט לבנות את סל התרבות לכל מערכת החינוך, ובבנייתה יש שיקולים רבים. אמנם תלמידי התיכון הם "קהל שבוי", אבל לא קל לתת להם חוויה מיוחדת אליה הם לא נחשפים בדרך כלל ולהצליח להשפיע על התלמיד. בתיכון למשל, זכו התלמידים לקחת חלק בפרויקט מרשים במיוחד. תזמורת שלמה של 24 נגנים ניגנו מול הנוער מוזיקה קלאסית במשך שעה, ואילו התלמידים היו מרותקים לכיסאותיהם בשקט מופתי מפתיע. מי ציפה שהנוער של היום ייהנה ממוזיקה קלאסית? לפני המופע, הגיעו נגני התזמורת במרוכז לבית הספר התיכון עם כלי הנגינה שלהם, נכנסו כיתה כיתה, העבירו לתלמידים שיעור של היכרות על הכלי עליהם הם מנגנים, לימדו אותם את רזי המוזיקה הקלאסית ופיצחו לתלמידים את התעלומה האלמותית: מה תפקידו של מנצח התזמורת.

"התלמידים היו פשוט בהלם מהנגינה", שיתף אורן עמית, מנהל סל התרבות בעיר. "החוויה המדהימה שהתלמיד עובר מעצם זה שהכלי נמצא אצלו בתוך הכיתה ומנגן צלילים שהוא לא רגיל לשמוע. גם אלה שבדרך כלל מנסים להפריע, מהר מאוד נשאבו, שאלו שאלות והסתקרנו. בקונצרט עצמו, התלמידים ראו את הנגנים שישבו איתם אחד על אחד בכיתה – על הבמה". במופע, השמיע המנצח ברק טל לתלמידים מה עושה כל סקציה (קבוצת נגנים) בנפרד ואז יחד כתזמורת. על הבמה, מול 500 איש, היה מקום לשאלות, ואחרי המופע אפילו עלו תלמידים לבמה וביקשו להצטלם עם הכלים. "להפתעתי, כלי המוזיקה הפכו להיות מגניבים בעיני התלמידים", ציין אורן.

"זו הייתה ההופעה השביעית שלנו השבוע", אומר ברק טל, מנצח תזמורת סולני תל אביב. "וללא ספק החשובה מכולן. אנחנו מופיעים הרבה מול קהלי מנויים ורוכשי כרטיסים, אבל הסיפוק הגדול ביותר בא לנו מהופעות כאלה, שיש בהן גם ערך חינוכי. עבורנו זו זכות גדולה מאוד לנגן יצירה שלמה, בלי ליצנים וקטעי קישור כמו שעושים בדרך כלל בקונצרטים לנוער, ולראות את הקהל מרותק. סיפוק אדיר".

התרבות נכנסת לבית הספר

מופע נוסף שהתקיים בתיכון השנה במסגרת הסל הוא המופע 'עקיצה טבעית' של אנסמבל ציפורלה, בגרסה מורחבת במיוחד. קבוצת ציפורלה הגיעה יום קודם לערד, קיימה יום שלם של חזרות ואימונים בגלריית מראה במדבר, ובערב חשפה בבכורה את המופע החדש שלה לקהל הרחב. "לעניין הזה היו שתי משמעויות", אומר אורן. "גם ערב אמנותי כיפי ברובע, וגם חוויה שלמה יותר לתלמידי התיכון. ברגע שהם נחשפים להרכב גם במוצ"ש וגם ובראשון, הם מקבלים חוויה כוללת". תלמידי התיכון גם צפו בסרט הדוקומנטרי עטור הפרסים "הצלמניה" ונפגשו עם הבמאית, ונפגשו עם ההרכב הקצבי "שקטק". סל תרבות ארצי מסבסד משמעותית את המופעים, בשל המרחק של ערד מהמרכז והדרוג הסוציו אקונומי שלה.

"זה אתגר גדול להגדיל את הנראות של תרבות בתוך בית הספר", אומר אורן. "אם אתה לא מייצר את הפורמט הזה, בית הספר בדרך כלל הולך לכיוון התלמידים ורוצה להיות 'קול', או להבדיל – לדבוק בכיוון הדידקטי. בית הספר פחות מרגיש בנוח לתת חוויה תרבותית לא מתחנפת. ולכן היה כל כך חשוב מה שהיה באירועי סל תרבות השנה. האמנות לא צריכה להיות מגויסת. לא כדאי לחוות חוויה חלקית בגלל שהמופע מחויב להעביר איזשהו מסר. החוויה צריכה להיות שלמה כי יש לתלמידים רק ארבע הזדמנויות כאלה בשנה".

"במסגרת הסל, נחשפים התלמידים לתחומי אמנות שבדרך כלל לא נחשפים אליהם במסגרת תוכנית הלימודים הרגילה", אומר שלמה בניאן, מנהל תחום ערכי-חברתי בתיכון. "במסגרת החינוך לערכים אנחנו מקדישים הרבה מאוד שעות לימוד לחינוך הערכי שמפתח כישורים לא לימודיים. התלמיד שנחשף לתחומי תרבות ואמנות שונים, נפתח לדברים מעבר לתוכניות טלוויזיה או למוזיקה קלה. הוא לומד גם על תהליך היצירה, אם של יצירה מוזיקלית, קולנועית או ספרותית, שהיא מעבר לכאן ועכשיו. הילדים של היום התרגלו לתרבות במנות קצרות ומיידיות, וכאן הם נחשפים לתחומים שדורשים יותר השקעה, אימון ולמידה. את התוצאות רואים. בשנה האחרונה, התלמידים הביעו שביעות רצון גבוהה מאוד מהמגוון, מאיכות המופעים ומההכנה שנעשתה, הרבה בזכות מנהל סל התרבות העירוני". חשוב לציין כי את רוב התכנית לשנה זו, כמו גם בשנים האחרונות, הכינה נורית אבירם, שפרשה השנה וממשיכה לסייע ולייעץ.

רחלי אברמסון, מנהלת מחלקת החינוך בעיריית ערד, אומרת: "הסל חושף את התלמידים לאמנות איכותית ברמה גבוהה וערכית, כשלחלקם זו ההזדמנות היחידה להיחשף אליה. אנחנו מאמינים שילדים הנחשפים לעושר תרבותי גם הופכים להיות צרכני תרבות מושכלים יותר, ונפתחות בפניהם דרכים נוספות לחשיבה, ליצירה וללמידה. עבורם זו הזדמנות להתבונן בעצמם ובסביבתם, לבדוק את עולמם ואת התנהגויותיהם, להרחיב אופקים, להעשיר את עולמם הרוחני ולפתח טעם וחוש ביקורתי".

מנהיגי תרבות צעירים

סל תרבות ארצי מממן תכנית נוספת שנקראת "מנהיגות תרבות", במסגרתה בוחרים מכל הארץ כ-30 תיכוניסטים מכיתה י', המשמשים כראש החץ בעיר בנושא תרבות ואמנות. מערד התקבלו שלוש בנות לתוכנית הזו, מתוך 40 בני נוער משכבה י' שניגשו. הן נוסעות לדימונה אחת לשבוע, שם הם נפגשות עם כל תחומי התרבות והאמנות. הנבחרים נוסעים לירושלים, עושים ימים מרוכזים ונחשפים לכל הרבדים של תרבות ואמנות. המטרה היא שהם יעניינו את חבריהם בחוויות שלהם ויהיו "המבינים" בתחום.

נעה עמרן ומור משעל מכיתה י' בתיכון משתתפות בפרויקט. "התכנית חיברה בינינו לבין ילדים במקומות שונים בארץ וחשפה אותנו לדעות שונות שלא הכרנו", הן אומרות. "אנחנו מרגישות שהתכנית תורמת המון לידע הכללי שלנו וגורמת לנו להתעניין ולרצות לדעת עוד על התרבות הישראלית והעולמית. הפרויקט משלב בתוכו ביקורים במוזיאונים לאמנות, הצגות בקאמרי ובהבימה ומאפשרות לנו לנהל דו שיח עם אמנים, פנים מול פנים. במפגשים אנחנו יכולות להביע את דעתנו בתוך הקבוצה בחופשיות מוחלטת, וזה דבר ענק".

אינדיגו – נושמים אמנות

פרויקט 'אינדיגו' מאפשר לכאלה שיש להם עניין בתחום האמנות, לעבור סטאז' ברובע האמנים עם אמני ערד, לקבל הנחייה מקצועית ובסוף גם להציג תערוכה. הפרויקט, שבימים אלה מתחיל את שנתו השנייה, הוא חלק מהמטרה של מערכת החינוך להפוך את בית הספר למקום שמאפשר יותר תרבות ואמנות. במסגרת הזו, יוזמת אחת הבנות שהייתה באינדיגו שנה שעברה, הקמה של מגמת אמנות בתיכון. כרגע היא אוספת חתימות מילדים בשכבה שמעוניינים לעבור למגמה הזו בשנה הבאה.

הרובע בדרך לסל

אחת הפעולות החשובות של אורן, המשמש גם כמנהל רובע האמנים, הוא לאשר את המוזיאונים של הרובע בסל תרבות ארצי לטובת סיורי תלמידים מכל הארץ. כרגע רק רות דורית יעקובי נמצאת ברשימה האקסקלוסיבית. בימים אלה מקדמת מחלקת החינוך יום חוויתי ברובע האמנים לתלמידי שכבה מערד עליה יחליטו, שאולי אפילו תהיה גדולה מהחוויה שמספק סל תרבות ארצי.

"כשילד חווה חוויה אמנותית בבית הספר, אי אפשר לדעת לאן זה ילך", מסכם אורן, "יכול להיות שזה יפתח לו סקרנות לראות עוד דברים, אולי אחר כך הוא ירצה להיות שחקן, מוזיקאי או מחזאי. אנחנו פה שולחים את לחמנו. אי אפשר לדעת. אפשר רק לחשוף כמה שיותר, ולהמשיך להביא לבתי הספר את התרבות הכי טובה בארץ".