הוסף למועדפים מערכת עיתון הצבי: 08-995-7777

ערד

והסביבה - ברוכים הבאים לערדניק, אתר החדשות המוביל בעיר ערד.

גידופים תחת אש

מאת: מערכת עיתון הצבי writer
תאריך: 2012-12-06 13:25:38

גידופים תחת אש
"גידופים תחת אש"

המונודרמה הקומית "חרפות וגידופים" מתיאטרון הנגב תחנוך את גלריית "הצנצנת" בחצר מוזיאון הזכוכית בחמישי 13/12/12 בשעה 20:30. תפסנו את איסי ממנוב, מנכ"ל התיאטרון ובמאי ההצגה, לשאלון קצר על יצירה תחת אש

שלום איסי, מנכ"ל תיאטרון הנגב ובמאי ההצגה "חרפות וגידופים". מי אתם בכלל?

'תיאטרון הנגב' קיים מעל 25 שנה ומטרתו שילוב של יוצרים מהנגב ומהמרכז, כשהעשייה האומנותית מתמקדת בהצגות חברתיות, אינטימיות ואיכותיות. התיאטרון ממוקם באולם אשכול הצמוד לקיבוץ מגן ובשנים האחרונות פועל כתיאטרון פרינג' (שוליים), שמאתגר את הצופים בתוכן ובצורה ומהווה אלטרנטיבה לתיאטראות הגדולים.

אפשר בכלל לקיים תיאטרון בנגב המערבי? נשמע ששמח שם מספיק, לא?

אחרי מבצע עמוד ענן קצת קשה להפריד את הנגב המערבי מהנגב בכלל ומכלל הארץ. במה זה שונה? גם כשאמרו שיש הפסקת אש המשיכו ליפול באזור שלנו פצמ"רים או חלקי מתכת אחרים, וכולנו תקווה שבתקופה הקרובה יחזור שקט אמיתי ולא מדומה כפי שחווינו. העשייה התיאטרלית של תיאטרון הנגב מהווה ניסיון לייצר שפיות במקום של מתח תמידי.

איך החוויה האישית שלך? אתה חושב שתצא מהדרום בשורה תיאטרלית?

אני הגעתי לנגב לפני 7 שנים בעקבות ההצעה לנהל את התיאטרון. נולדתי וגדלתי בתל אביב. היציאה מתל אביב הייתה שינוי מאוד משמעותי מבחינתי. היום, כשאני מגיע לתל אביב אני מרגיש את האנרגיה והלחץ שבאים לידי ביטוי בתנועה בכביש, בצפצוף המכוניות. באשכול אני לא שומע צפצוף מכוניות – ויש לזה יתרון גדול למרות החסרונות הביטחוניים. אני מאמין שמרחב פיסי, שטח פתוח, מאפשר מרחב מחשבתי. תיאטרון הנגב שותף להקמה ולפעילות של התיאטרון הבדואי ברהט שמופיע גם בעברית, וזו פעילות שאני מאוד גאה בה,שלא הייתי נחשף אליה אחרת. מאוד אשמח לחשוף את העשייה התרבותית ברהט לקהל יהודי רחב.

מה זו ההצגה הזו?

סיפור של אמיל ינותו'מב, סופרת בלגית שתורגמה לכל שפה אפשרית וזכתה בפרסים חשובים בתרגום של יהושוע קנז. הסיפור מגלגל את סיפורו של אמיל, מורה ללשונות עתיקות שיוצא לפנסיה עם אשתו, זוג חשוך ילדים שעובר לגור במקום חלומי, אזור כפרי, באמצע היער ליד נחל זורם. הם פוגשים את השכן שגר בבית הסמוך שמגיע כל יום בין ארבע לשש אחה"צ, מתיישב בכורסא בסלון ביתם ושותק. האיום החדש משבש את חיי הזוג, מה שהופך בשביל אמיל למסע לגילוי עצמי.

איך הגעתם לחומרים האלה? למה דווקא זה?

זו בחירה אישית שלי לעסוק בחומר הזה. שאלת אותי מאין באתי ואני חושב שהתשובה נעוצה בשאלה הזו. התחברתי לנושא של מעבר ממקום של עיר למקום כפרי, ובאותה תקופה הזוגיות של הסיפור מאוד הזכירה לי את הזוגיות שהייתי בה. עוד שאלה שמטרידה אותי בחיים שלנו הוא המרחב הפרטי מול המרחב הציבורי. לי מפריעים צפצופי המכוניות, אך בכל מקום זה בא לידי ביטוי בצורה שונה. בהצגה זה קורה דרך נוכחות פיסית של אדם המשתלט על המרחב הפרטי של הגיבור. התמודדות נוספת בתחום המוסר שתמיד רלוונטי לחברה שלנו: מה כל אחד מאתנו מוכן לעשות על מנת לשמור על המרחב הפרטי שלו. לא הייתי יוצר את ההצגה הזאת לולא המפגש עם השחקן מיגל אורבך, תושב ניר יצחק, שזכה בפרס שחקן השנה בפרינג'. עבודת צוות מרתקת שהתוצאה שלה מגרה את החושים.

למה שנצא בקור הערדי לראות את ההצגה הזאת?

הצגנו את ההצגה הזאת מול 10 אנשים ומול 300 איש, ותמיד תגובות הקהל העידו על טיב ההצגה. מי שמעוניין לחוות חוויה אחרת שגורמת לו לחשוב – מוזמן לערב תרבותי אינטימי בתצוגת משחק מרשימה ומרגשת של מיגל אורבך. תמיד צריך לקחת בחשבון שהעלות לא גבוהה ביחס לחוויה תרבותית איכותית. בסוף ההצגה נקיים דיון בעקבות ההצגה.

משהו לאומה?

אנחנו בתקופת בחירות. כולם מכריזים משהו לאומה. קטונתי. לתושבי ערד אני מציע שהשיתוף פעולה יהיה מתמשך ותוכל ולעקוב אחרי תהליכים שתיאטרון הנגב עובר ולקיים דיאלוג פורה על הבחירות הרפרטואריות שלנו לאורך תקופה. זו חוויה שהיא מעבר לצפייה בהצגה בודדת. זה תהליך שמתרחש באשכול בהצלחה רבה.

מתחם חדש ברובע האמנים - הצנצנת

מוזיאון הזכוכית פתח בקיץ האחרון את החצר הקטנה שלו להצגות ילדים במסגרת אירועי "חמישי ברובע". בעקבות ההצלחה, בנה האמן גדעון פרידמן בשתי ידיים אולם גלריה עם במה קטנה, שיארח החל מחנוכה הקרוב תערוכות וערבי תרבות. הגלריה תיפתח ביום שני 10/12/12 בשעה 20:00 עם תערוכת אמני בית הלוחם בירושלים, כשעל הבמה יהיה הרכב הג'אז 'הדינוזאור הכחול'. הכניסה לערב זה חופשית. כרטיסים להצגה "חרפות וגידופים" ניתן לרכוש במוזיאון.